Sparvöga

Alla inlägg under mars 2008

Av Viveca - 24 mars 2008 23:33

"Man kan bedöma storheten hos en nation och dess moraliska utveckling efter sättet som de behandlar sina djur på." Mahatma Gandhi

Av Viveca - 24 mars 2008 22:51

Idag har Alice och Ebba varit ute och ridit med ena dottern på stallet. De var ute i skogen i snön och hästarna var tydligen jättepigga idag. Jag själv låg och sov efter en hektisk natt på jobbet. Ebba fick även rida häromdagen på deras lilla 31-åring. Hon har inte ridit så mycket tidigare, men det gick väldigt bra. Hon galopperade till och med och tyckte det var jättekul. Hon red både i paddocken och på vägen. Annars är Ebba mer en fotbollstjej och nu ska det bli träning tre gånger i veckan. Nu när hennes häst- och ridintresse väckts vill hon gärna börja på ridskolan, men då får hon sluta med fotbollen. Tiden räcker inte till!

Av Viveca - 24 mars 2008 22:10

I lördags var vi på promenad med Vilda. Jag och mina två döttrar. Min äldsta dotter ledde henne. Det blev en riktigt lång promenad i det vackra vintervädret. Vilda tyckte det var kul och spännande med de nya omgivningarna. Hon lydde Alice hela tiden. Ebba var lite sur, men fick hålla henne när det inte kom bilar. Efteråt blev det hovkratsning i stallgången. Vi trodde hon skulle riva hela stallet när hon slog med vänster bakhov mot boxväggen. Till slut var dock alla fyra hovar kratsade. 1-0 till mig igen. Vildas bror är hemma på påsk. Han är jättefin och väldigt lik henne till sättet, något mer väluppfostrad bara:) De båda slänger med huvudet när de är glada. Vilda har fått ett nytt smeknamn på stallet "Plåstret". Hon hakar gärna på de andra hästarna och följer dem runt, runt i hagen. Den lilla ponnyn vilar hon sitt huvud på. Sällskapsjuk, men världens bästa häst:)

Av Viveca - 17 mars 2008 01:31

Idag har vi fyllt i pappren för reg. av F-skatt. Min sambo ska dra igång sin firma igen. Detta efter att ha varit "utbränd" sedan november och sjukskriven. Varje gång han parkerar utanför sitt jobb får han panikångest och oftast kommer han inte längre än så. Han behöver en nystart. Det har varit mycket för honom nu. Bråk med grannar, en son som missköter skolan, och hittar på sattyg. En bästa vän som gått bort m.m Jag hoppas att detta kan ge honom lite geist och göra livet roligare för honom. För min egen del känns det bra om jag kan få lite avlastning i att vara den som alltid är stark och står pall. Ibland vill man kunna vara den som lutar sig mot någon och inte bara den som alla lutar sig mot.

Av Viveca - 16 mars 2008 01:22

Var på promenad med Vilda idag. Hon skötte sig exemplariskt. Min sambo var med som moraliskt stöd.


Vilda stannade snällt när det kom bilar. Hon vände inte ens ut baken när de körde förbi, vilket hon gjort tidigare. Hon blev lite rädd för en motorsåg, men lugnade sig när hon såg vart ljudet kom ifrån. Det finns nog hopp trots allt för min lilla "vildhäst" och för mig mig med. Jag måste ju ha lyckats nåt sånär med träningen, trots allt. Hon ville dock inte alls stå uppbunden utanför stallet och bli borstad. Kan hända är hon lite öm just nu pga pälsfällningen. Jag får prova att borsta henne i hagen och se om hon beter sig likadant där eller om det är jag som skrämt henne när hon bråkat om att lyfta på hovarna tidigare på samma plats. Hästar har ju ett gott minne, så det gäller att tänka efter, före. Inte alltid lätt.


Till påsk kommer Vildas bror hem till stallet. Det ska bli kul att jämföra dem. Han har blivit jätteduktig efter utlåning till ridskolan och kan tydligen bli en fantastiskt bra dressyrhäst. Vägen dit med Vilda är nog lång och krokig, men hon älskar att lära sig så vem vet?

Av Viveca - 15 mars 2008 23:57

Idag har jag varit med 11-åringen på badhuset. Hon valde att ha kalas där med åtta kompisar. Det var väldigt lyckat. De kom igång ordentligt och flera av dem vågade till slut hoppa från både "femman" och "trean". Efteråt var alla trötta och nöjda. Det blev en kort sväng till stallet idag. Klappade om hästen i hagen en stund och förberedde maten. Efteråt mötte jag upp min sambo hos några vänner och vi åt pizza. Vi åkte hem tidigt, trötta båda två. Han hade varit ute och samlat ris till en påskbrasa hela dagen. Jag gick och lade mig tidigt, somnade men vaknade igen och kunde inte somna om.

Av Viveca - 15 mars 2008 23:42

Jag tänker mycket på min yngsta dotter och de problem de har i klassen. Fyra barn är tongivande och nu är läraren sjukskriven. Förra året när hon bara gått i klassen ett par veckor efter vår flytt, blev dåvarande lärare sjukskriven. Det är oroligt i klassen och många små konflikter växer sig stora som hus. Hon kommer hem trött och snarstucken och vad jag förstått så är det många i klassen som mår dåligt. Vad har skolan gjort? Jo de har satt in två vikarier på deltid, varav den ena inte inger någon som helst respekt i klassen. Nu kommer vi föräldrar att besöka skolan oftare. Det råder dock delade meningar om detta. En del tycker det är skolans sak. Visst är det det, men när de inte gör något. Ska vi bara se på när all barnens energi går åt till stök och konflikter, och acceptera att de inte har någon energi kvar till inlärning?

Av Viveca - 15 mars 2008 00:09

"Nyfikenhet är lärandets ursprung"

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards