Sparvöga

Alla inlägg den 13 april 2008

Av Viveca - 13 april 2008 23:56

Min plan eller ska jag kalla den "min nya hästpedagogik" funkade. Jag är så glad. Vi stod på stallbacken då det var upptaget i gången. Vä. bakhov var hon lite trilsk med, men hon sparkade inte. Jag gjorde som hovslagaren och höll benet helt böjt tills hon slappnade av. Hö. bakhov; inte en reaktion. Tog vä. bak en extra gång då gick det bra med en gång. Framhovarna var det inga större bekymmer med alls. Det gick åt en del tid och hö:) men det var det värt. Det gjorde gott för mitt självförtroende och för min och Vildas relation.

HURRA!

Av Viveca - 13 april 2008 14:48

Jag har sovit dåligt inatt igen. Lade mig vid 23-tiden och somnade vid tre halv fyra-tiden. På natten går många tankar run, runt och runt. Hur ska jag få Vilda att sluta trilskas? Hur ska jag få iväg meddelandet till grannen? Att skicka ett meddelande är väl inte så svårt, men jag vill inte ha mer bråk samtidigt som jag tycker att rätt ska vara rätt. Jag undrar vem som är parasit egentligen?


Igår försökte jag "börja från början" med Vilda. Vi gick ut i paddocken med långt rep och grimma. Resultat: Hon drog iväg till närmsta grästuva vid staketet med mig efter om och om och om igen. Tillsist tappade jag ena änden på repet och hon fick den om ena bakhoven då blev hon rädd naturligtvis, men lugnade sig i alla fall när jag klappade på henne. Man ska nog vara två när man går ut eller tränar henne då brukar det gå mycket bättre. I fortsättningen får det bli kapson på och så får vi dra vargtänderna så hon får träna sig på att ha bett i munnen. Hempflings metoder är nog bra, men jag vet inte hur bra de funkar på brunstiga ungston. Hon brunstar helt klart nu och det gör henne extra stingslig. Sunt förnuft är nog det enda som gäller.


Snart kommer min sambo hem. Han jobbar jämt nu. Så är det att vara egen företagare. Idag ska vi få lite tid för oss själva innan jag ska till jobbet. Han har lovat följa med till stallet för idag ska ALLA hovar kratsas. Planen är att hon ska få hö att äta i stallgången och bli avlsappnad och lugn med hjälp av lite borstning och massage. Sedan ska de tas en efter en. Sist fick jag gjort framhovarna, men då jag inte hade någon som vaktade henne fick hon för stort utrymme att bitas och knuffas. Vi vår se hur det går.

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards