Sparvöga

Alla inlägg den 27 juni 2008

Av Viveca - 27 juni 2008 17:31

Har nu inskaffat en clicker och fick med hjälp av den och belöning(godis) Vilda att gå till stallet utan problem.


Idag blev hon väldigt tiggig och nafsig. Hade tänkt att lära henne lyfta hovarna med hjälp av clickertärning, eftersom jag fått muta henne med en spann med mat/äpplebitar för att kunna kratsa dem. Det har funkat bra, men jag vill ju att hon ska kunna lyfta hovarna och stå still utan mutor. Hon blir dessutom väldigt tiggig av detta då hon tror hon ska få något så fort jag binder upp henne utanför stallet.


Tog därför med mig en spann som jag kastade en bit morot i när hon lyfte och jag klickat. Hon dansade runt och försökte putta undan mig och nafsa. Till sist bet hon mig i ryggen. Detta har inte hänt sedan i april, då vi hade vår maktkamp se inlägg: http://perasperaadastra.bloggagratis.se/2008/04/16/646573-nya-tag/


 Jag vet inte hur många gånger jag bestämt mig för att inte ge henne godis. Det har efter ett tag gått jätte bra, men så märker jag att hon anstränger sig mycket mer när hon får godis, än bara beröm och en klapp. Sedan slutar det med att hon blir för "på" även om jag inte ger henne något om hon inte gjort det jag bett henne om. Hon fick naturligtvis en tillrättavisning direkt när hon bet mig, men sedan försäkte hon trängas i hagen m.m Vilket vi hade jobbar bort, suck! Varför är jag så jävla dum och tror det ska gå bättre denna gång. Jo, jag trodde att jag hade ledarskapet klart, men det finns nog en del kvar att jobba på där. Det är bara att börja från början igen! Inget godis!!!!!!!!!!!


Lösningen på hovlyftproblemet har jag inte, men hon lyfter, sedan hänger hon och dansar runt, så hovarna blir ju inte kratsade(utan spannen, då står hon snällt hela tiden). Förut sparkade hon med vä bakhov se tidigare inlägg. får hoppas att hon inte gör det igen. Hon försökte dock med hovslagaren sist.

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards