Sparvöga

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Akutsjukvård

Av Viveca - 27 oktober 2008 12:26

I fredags fick M ryggskott. Efter några timmar blev det allt värre. Han kunde inte röra varken armar eller nacke. Han fick svårt att andas. Det fanss inte en möjlighet för mig att förlytta honom ut till bilen. Det blev ambulans till akuten. Efter lite morfin kunde han flytta sig från köksstolen till båren. Vid 21-tiden åkte han in och jag åkte efter med bilen. Klockan fem på morgonen beslutade läkaren att han skulle röntga rygg och lungor. Röntgenavdelningen skulle öppna kl. 08. jag åkte hem och sov ett par timmar.


Det är alltid intressant och lärorikt att befinna sig "på andra sidan" som patient eller anhörig. Förstår att patienter som sitter timma ut och timma in på akuten undrar vad personalen egentligen gör. Det skrattas och fikas, men ingen doktor så långt ögat når.


Jag vet av egen erfarenhet att det bara finns en läkare på jourtid och att han/hon har anvsar över både inneliggande patienter och akutens patienter. Jag vet också att övrig personal måste ha ordinationer av läkaren för att kunna undersöka eller behandla. Jag kände trots detta frustration över hur dåligt akutsjukvården ofta fungerar. Att ett akutsjukhus inte har tillgång till röntgen på jourtid är under all kritik. Uddevalla sjukhus skall lägga ned sin akutverksamhet ändå tar de emot akutfall utan att ha resurser till det fullt ut.


M sökte ju inte för något livshotande, mer synd var det om de stackars äldre damer som sökte för misstänkta collumfrakturer och som fick ligga flera timmar utan snärtstillande i korridoren.


Chalmers har studerat logistiken på SU`s akutmottagningar och kommit fram till stora brister och även tagit fram förslag på lösningar. Det verkar dock som om de fortsätter som vanligt.

 http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/10/09/mycket-att-atgarda-pa-sahl/index.xml

Sjukvården är en mycket konservativ verksamhet. År ut och år in fortsätter man med jourläkarsystem istället för att bemanna efter behov och schemalägga läkarna istället. Tröttsamt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards