Sparvöga

Alla inlägg den 10 maj 2009

Av Viveca - 10 maj 2009 11:26

Igår provade vi lokselen på Vilda. Den satt sådär, men storleken var helt ok. Vi behöver bara passa in den lite bättre. Hon tyckte nog att lokorna var lite tunga. Hon knep lite med svansen när jag satte dit svanskappan, men tolerarade alla remmar och selen bra. Vi gick ut till paddocken för säkerhets skull eftersom det blåste rejält. Selen knirrade och knarrade, men Vilda var helt cool. Mats gick runt med henne i paddocken för att få henne följsam. Det tar alltid en stund innan hon blir lydig. Efter en stund var hon med på noterna. Då fick hon bli av med selen och jag sadlade på henne i stället.


Jag försökte tänka på det jag läst om centrerad ridning. "Soft eyes", "Breathing" och "Centering". Det fjärde grundsteget "Building blocks" dvs hur man balanserar alla sina kroppsdelar tänkte jag inte så mycket på. Det får bli nästa gång. Det roliga var att det funkade, över förväntan!


Så lyhörd som hon var igår har hon aldrig varit när jag suttit på henne förut. Lite småsur när hon inte fick äta, men istället för att dra ned huvudet skrapade hon med hoven och tiggde. Jag bad henne då utföra något tex. gå framåt med skänklar och röst sedan "Varsågod". Vi travade för första gången uppsatt, gjorde halter, ryggade och red olika ridvägar på banan. Det gick inte i ett flöde hela tiden utan med en hel del stopp och hovskrapningar.


Jag vågade kräva lite mer av henne. Med mer bestämdhet började hon lyda alla mina hjälper och det ena örat vippade bakåt för att lyssna efter mina kommandon. Det var jätteroligt och efteråt var hon så trött att hon bara orkade trava till de andra i hagen istället för att galoppera som en galning, vilket hon brukar göra.


Det verkar som om vi kommer lite längre med indridningen igen. När mina kunskaper sinar får jag be om hjälp, men än så länge går det bara framåt.


Nu är jag så sugen på att fortsätta, men högst varannan dag blir det träning. Nästa gång M är med ska jag rida ut! För att lära sig något behöver hon tid för vila och reflektion. Hur mycket nu en häst reflekterar;)


På återseende!/V

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards