Sparvöga

Direktlänk till inlägg 30 maj 2009

Ansvar?

Av Viveca - 30 maj 2009 11:38

Igår hade vi planeringsdag med jobbet på Sundsby Säteri. Helt underbar miljö och fint väder. Det blev en del diskussioner. Ett gammalt kärt ämne diskuterades, huruvida vi ska besöka/bedöma patienter som inte är inskrivna i hemsjukvården. Riktlinjer saknas för detta och det verkar inte riktigt som vi får några heller.  Varför ska det vara så svårt att ta beslut? Rädsla att ta ansvar och stå för vad man säger? Var inne på andra kommuners hemsidor och kollade hur de hade löst det hela bl.a i Borås. Tyvärr får jag inte länken att fungera. Istället kommer här en kopia på texten, vill du kolla källan gå in på http://www.boras.se/socialkontoret och klicka dig vidare!


sjukdomstillstånd för personer som ej är inskrivna i kommunal hemsjukvård

RUTIN FÖR LÄKAR- OCH SJUKSKÖTERSKEKONTAKT VID AKUTA SJUKDOMSTILLSTÅND FÖR PERSONER SOM EJ ÄR INSKRIVNA I KOMMUNAL HEMSJUKVÅRD
TT-larm och hemtjänstinsatser ges som bistånd enligt Socialtjänstlagen. Det finns därför ingen automatisk koppling till insats av kommunens sjuksköterska.

Det är ett ansvar för biståndsbedömaren att informera vårdtagaren om att sjuksköterskeinsats inte ingår i de av dem beviljade insatserna.  

Enhetsansvarig har ansvar för att personalen har denna kunskap och vet hur akuta situationer skall hanteras.  

Kommunens sjuksköterska har inte rätt att bedriva akutsjukvård hos, eller göra bedömningar vid akuta sjukdomstillstånd hos okända vårdtagare. Eftersom medicinskt underlag/ hälsohistoria saknas kan det vara till direkt men för den enskilde att kommunens sjuksköterska tar på sig ett hälso- och sjukvårdsansvar hon eller han ej har.

I de fall personalen är osäker kan sjuksköterskan vara behjälplig med råd och stöd om vart vårdtagaren bör hänvisas.

Omvårdnadspersonal som tar emot larm och utför hemtjänst/ hemsjukvårdsinsatser bör på ett enkelt sätt få fram information om vårdtagaren är inskriven i den kommunala hemsjukvården eller ej.

Läkar/ sjuksköterskekontakt bör tas enligt MAS riktlinjer, vid både akuta och mindre akuta sjukdomstillstånd/ hälsohinder, men i de fall personen ej är inskrivna skall kontakten tas med vårdcentral eller AVC.

Observera att grön blankett  "Överrapportering av person från den kommunala hemsjukvården/ socialtjänsten" alltid skall följa patienten. Omvårdnadspersonal ansvarar för ifyllande av blanketten i de fall sjuksköterska ej är involverad.

Vid akuta tillstånd skall ambulans tillkallas, i andra kan anhöriga kontaktas eller vårdtagaren själv uppmanas/ rekommenderas att söka kontakt med läkare.

Något att ta efter? Här framgår ju både för personal och allmänhet vad som gäller på kommunens hemsida, vilket gör att man slipper riskera sin legitimation och allmänheten vet vad som gäller. Hur svårt kan det vara?

Ha en bra dag!

Själv ska jag njuta av solen och den lilla kusen idag. Barbacka?


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards