Sparvöga

Alla inlägg den 22 juli 2009

Av Viveca - 22 juli 2009 22:08

Usch vilket väder. Regn, regn och regn.

Önskar jag hade en bra bok att läsa. Kanske ska beställa några pocketböcker? Köpte i alla fall en tidning förut och en påse godis. Ska nog inta soffan och slappa lite.


Ha en trevlig kväll alla!

Av Viveca - 22 juli 2009 11:16

Det blev inga kantareller igår.


Tog en promenad ned till vår äldre granne L. Har haft lite dåligt samvete då det var länge sedan jag hälsade på honom. Han blev som vanligt glad för besöket. Vi drack kaffe och småpratade. Sedan skulle han visa mig sina hemliga kantarellställen. Han har svårt att gå så det blev att ta bilen in i skogen. Han körde. Det gick ganska vingligt. Vi fick möte av ingen mindre än "bonkärringen" och "bonngubben". Tur jag satt i "tryggt" förvar hos en annan bonde;) De vinkade glatt och fick backa flera hundra meter för att släppa förbi oss.


Sightseeing-turen fortsatte och till sist kom vi ut på stora vägen. L körde på vänster sida! -Du ska inte lägga dig lite mer till höger?, försökte jag säga när vi närmade oss en skarp kurva. -Den här vägen kan jag utan och innan, blev svaret. -Jo, men det kan ju komma en idiot(till) från andra hållet, försökte jag då får fram. I sakta mak fick han då över bilen till rätt sida vägen. Där kom ingen bil, tack o lov. Bakom oss låg dock en stackare som fick köra i 20 km/h på 70-vägen. Sedan svängde vi in på skogsvägarna igen. Skönt!


Vi hade i alla fall trevligt och nu vet jag var kantarellerna finns, tror jag.


På kvällen tittade jag till Vilda i hagen och då kom hon som vanligt fram och njöt av lite borstning och kel. Vi gick ingen promenad. Det får bli lite tömkörning idag istället.


Väl hemma kunde jag inte riktigt släppa att jag inte plockat kantareller så jag tog en liten tur i skogen bakom vårt hus och en liten runda i trädgården.

 Resultatet

Smeten


 Vinbärs- och blåbärsmuffins

Vinbärs- och blåbärsmuffins


Mmm. De blev jättegoda!


Recept: ca 20st (mina blev bara 9st pga stoora formar)

180 grader i ca 20-25min

5 dl Vetemjöl

2 dl strösocker(alt. 2,5dl om sura bär)

2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

6 dl bär

2 ägg

2 msk Creme fraiche

1 dl mjölk

(ev. rivet skal av 2 citroner, om ej sura bär)


Blanda alla torra ingredienser.

Häll i bären, Blanda försiktigt så bären inte går sönder för mycket.

Blanda i ägg, mjölk, Creme fraiche och ev. citronskalet.

Fyll formarna till max 2/3.

och Vips in ugnen!


Smaklig spis!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards