Sparvöga

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2009

Veterinärbesöket...

Av Viveca - 13 augusti 2009 18:09

Lilla Vilda har varit helt ok nu, inte flåsig men litet trött. Hon hostade igår när jag tömkörde henne i trav i paddocken, men liksom de andra gångerna bara de första stegen. Hon har inte hostat när jag springer med henne på vägen. Kanske bara lite damm och flåsandet kanske har med istadighet och ovilja att bli riden att göra?


Veterinären kom i alla fall. Eftersom vi inte träffat henne förut berättade jag att Vilda är väldigt spruträdd och att vi kanske måste bremsa henne.


Hon började med att lyssna på lungorna. Det lät rent och fint, andningsfrekvensen i vila var normal. Vilda var mycket skeptisk och undrade vad i hela friden hon höll på med;) Vi ledde in henne i boxen för att ta blodprovet. Den lilla duktiga, men skeptiska hästen stod helt still. Inga söderdragna händer eller fingrar idag alltså.


Nu går provet på analys(infektionsstatus) sedan ev. cortisonbehandling eller så avvaktar jag och ser hur hon verkar framöver pga risk för fång vid cortisonbehandling. Nu är dessutom pollensäsongen snart över, om det nu är pollen som stör henne. Veterinären sade att hon var lite omusklad över ryggen, vilket jag själv också lagt märke till. Förra sommaren såg hon mycket bättre ut trots att vi då tränade mycket mindre. Det blir till att tömköra ännu mer i skog och mark, vilket jag tycker är så himla roligt:)


Lite snopen var Vilda över att gå tillbaka till hagen. Men hon försökte allt roa sig själv och ingen av de andra hästarna hakade på buset. Tråkmånsar. Hon försökte även få igång mig som synes på filmen.


Det känns bra att hon rasade runt en stund. Det är nog inget större fel på henne:)


Ha det bra alla!

 
 
Stina

Stina

13 augusti 2009 18:53

Skönta att det gick bra - då är det bara att vänta och se vad provsvaret blir.
Hon ser ju inte speciellt sjuk ut precis *s*
bushäst !

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Emelie

Emelie

15 augusti 2009 18:25

Vad skönt att hon är bra nu :) Hoppas inte provet visar något bara!

http://enapelsin.blogspot.com

 
Ingen bild

Viveca

15 augusti 2009 21:23

Det var nog ett uttryck av överdriven oro från min sida.

Veterinären skulle ringa i fredags, men gjorde inte det. Jag fick inte tag på henne heller, men det är säkert inget, då hade hon nog ringt. vet fortfarande inte hur det blir med kursen. Det är mtycket i mitt liv just nu, men finns det platser kvar när jag väl vet, så finns det annars får det vara tills nästa gång. Ha det bra!

 
Bea

Bea

17 augusti 2009 21:57

Hej på dig!

Var inne på den dotters blogg, å vilken söt tös!

Min dotter har också varit där och kikat, påminn gärna Ebba att gå in på sin blogg och kolla, kanske har hon och Elinor en del gemensamt?

Ha't gött!

http://Beabloggar

 
Ingen bild

Viveca

18 augusti 2009 11:55

Bea: Tack! Jag ska påminna henne. Kan vara kul om de båda har en blogg att följa:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards