Sparvöga

Alla inlägg den 15 september 2009

Av Viveca - 15 september 2009 14:53

I torsdags sändes detta program http://www.ur.se/MediaPlayer/Templates/MediaPlayerPopup.aspx?id=115245&SeriesProductID=152935 Klicka på "gammal är äldst"


Tack till redaktionen som tar upp ett viktigt problem: psykofarmakaförskrivningen till äldre. Visserligen har jag endast arbetat på Västkusten under min tid som sjuksköterska, men reagerade väldigt mycket särskilt när jag började arbeta i kommunen, över den stora användningen av psykofamaka till de äldre.


Var finns alternativen? Taktil massage, samtal, aktivering...?


Jag tror att en stor del av sanningen ligger i dålig bemanning på de särskilda boendena. Hur skall till exempel en ensamarbetande undersköterska(nattetid) hinna lugna alla oroliga patienter med annat än tabletter?

Vi är alla ansvariga som arbetar i vården.


Politikerna bär dock det yttersta ansvaret för att det ser ut som det gör och frågan är om det verkligen blir billigare.


Som det nämndes i programmet så är ofta sjukhusvård av äldre en följd av medicinering. Kommunen börjar betala för patienten när han/hon är medicinskt färdigbehandlad på sjukhuset, då tickar kommunens pengar iväg snabbt.


Några extra underskötersketjänster och mer handfasta alternativ till psykofamakan hade varit mycket billigare.


Hur många gånger har jag inte skickat in patienter med misstänkta höftfrakturer, efter att de ramlat som ett förmodat resultat av sin medicinering.


Tyvärr togs inte denna sida av problematiken upp i programmet, men jag hoppas att en uppföljning görs.


TACK till Veteran tv (kul att se sin arbetsplats också:))


Ha det bra alla!

Av Viveca - 15 september 2009 13:18

Har precis gått upp och fått i mig lite frukost.

Natten till igår hade jag ont i magen och mådde illa, sov därför dåligt. Kände mig ganska bra sedan och var på jobbet. Magknipet och illamåendet kom och gick under kvällen. Jag blev sedan väldigt yr och konstig och gjorde konstiga saker: försökte tanka en bil som redan var tankad, såg fel på mätaren. Konstigt att det bara gick in ca 10 liter när jag trodde att tanken var nästan tom. Försökte låsa upp bilen senare, men stod och drog i handtaget på en annan bil som naturligtvis var låst. Samma färg hade de, men var inte ens av samma märke. Sömnbrist trodde jag.


Patienterna fick i alla fall rätt vård. Hur det än är så skärper man till sig när det väl gäller.

Idag är jag lika yr fortfarande fast jag sovit, sovit och sovit. Huvudvärken ligger som ett band runt skallen.


Sjukanmälde mig: -Tror du att det är Pandemin? Vi ska registrera alla sådana fall. Ingen aning, sa jag. -Tycker inte det verkar vara några typiska symtom?


Är nu trött på att ligga i sängen, men det är det enda som hjälper mot yrseln, att sova.


Ha det bra alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards