Sparvöga

Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Mat...

Av Viveca - 18 september 2009 17:13

Väntar på att M ska komma hem. Får inget gjort eftersom jag inte vet hur många vi blir till middag så har jag inte ens orkat tänka på vad jag ska laga. Hade varit skönt med hämtmat idag, fredag och allt. Men ekonomin är inte på topp precis. Har dock en del i frysen, får bli något hopkok.


Vädret är underbart, kanske blir det en ridtur trots allt om inte det hinner bli mörkt och kallt innan vi kommer iväg.


Funderar på om Vilda trivs med det nya bettet? Hon drar inte upp huvudet som tidigare, men bettplattorna skaver så de har jag plockat bort, med följden att bettet dras genom munnen när hon och jag dividerar om vart vi ska svänga. Får nog sätta på nosgrimman igen, suck. Ska nog inhandla en remontgrimma istället för den jag har nu. Skam den som ger sig. När det gäller tömkörningen så verkar det inte spela någon roll. Hon går fint med och utan nosgrimma, men drog upp huvudet ibland med det tvådelade bettet. Tror hon trycker upp det i gommen.


Nej nu är jag hungrig! Maten kallar!

Ha det gott alla!

 
 
Stina

Stina

18 september 2009 21:39

Har du provat bett med parerstänger ?

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viveca

18 september 2009 23:41

Nej, har bara använt bett sedan i maj, men det vore kanske en idé. Får prova oss fram. Man ska ju inte behöva dra hästen åt rätt håll heller;) Vid tömkörning behövs dock bara små fina hjälper, konstigt...

 
Stina

Stina

19 september 2009 06:42

Nää, dra hästen åt rätt håll är ju ingen höjdare =)

Med ett bett med parerstänger får du tydligare tygeltag, och det ligger mera stabilt/stilla i munnen.
Dessutom kan inte hästen lura sig undan ett tygeltag genom att "svara med underkäken", utan det tvingar även överkäken dvs hela huvudet att följa med.
Ett super bett till unghästar enligt mig =)
Kanske nåt att prova ?

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viveca

19 september 2009 11:08

Låter värt att testa. Tack för tipset!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards