Sparvöga

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2009

Sjuk värld...

Av Viveca - 1 oktober 2009 00:53

Det där med smalhysterin blir jag ganska förbannad på. Det finns t.o.m blogg efter blogg där tjejer beskriver hur de svälter sig precis som att det är något eftersträvansvärt. Vill man vara sjuk? Visst skrivs det om ditten och datten. Hur full jag var i fredags he! he! Hur mogen jag är mot alla andra fjortisar. Hur ful den är. Hur dum hon är och en massa annat. Det är bra att skriva av sig och alla har rätt att uttrycka sig på sitt sätt. Men det är tragiskt att det sitter unga människor som räknar kilon och kalorier som om de var med i en tävling om vem som blir smalast först.


Det de egentligen tävlar om är väl vem som dör först om de inte får/tar emot vård. Eller är det bara uppmärksamheten som lockar, eller att vara på gränsen, att provocera? Vem vet? Sjukt är det i alla fall.


Ett tillägg så här på nattkröken. Pro-Ana är ett begrepp som dyker upp gång på gång. Hur kan man vara Pro- anorexia, skulle det då vara ok att vara Pro-bröstcancer, Pro-depression, Pro-ALS etc. Förnekelse och självbedrägeri hör till sjukdomsbilden, men från det till att uppmuntra andra människor att bli sjuka/sjukare är för mig svårt att förstå. Jag hoppas innerligt att inga unga tjejer i min närhet vilseleds av dessa sjuka hjärnor och att de som är sjuka får hjälp att inse just det, att det är en sjukdom som faktiskt inte så sällan har dödlig utgång. Dessutom är det inte vackert med benrangel, men den diskussionen är nog knappast värd att ens försöka ta upp med dem som så totalt saknar insikt.

Hittade en hemsida med väldigt bra illustrationer på hur det till sist går med kroppar i svält. Det finns även en hel del läsvärt om personer kända och okända med anorexia, både sådana som forfarande lever och de som redan dött. Man kan också följa kampen hos en kvinna som är mycket nära gränsen för vad en kropp klarar av innan den ger upp. Läs själva!

Det finns människor som svälter pga av att kroppen inte kan tillgodogöra sig näringen från maten pga sjukdomar som tex. cancer, eller pga att de inte längre kan äta tex vid hjärnskador. Det finns också otroligt många människor som svälter pga av att de inte har tillräckligt med mat att äta. Och så har vi de som svälter av egen fri vilja (tror de iaf). Det lustiga är, om det nu finns något lustigt alls i detta, att all svält åsamkar samma förvtvining av kroppen, samma plågsamma sjukdomar, infektioner, hormonrubbningar och död. Det är alltså inte finare eller mindre smärtfritt att svälta "frivilligt".


Lär av djuren istället! De skulle aldrig tacka nej till ett mål mat. Människan är nog det dummaste djur som gått på denna jord.


 
 
sofia

sofia

1 oktober 2009 01:09

läste din blogg, tycker också de är fjantigt,när tjejer som absolut inte behöver gå ner i vikt börjar hålla på så. Ja vill gå ner i vikt för att ja har alltid varit lite överviktig hela livet,men ja svälter mej inte för de. ja försöker bara hitta en livsstil som passar mej och som får mej att även må bra :) Kram

http://duvethonsofia.blogg.se

 
Stina

Stina

1 oktober 2009 12:33

Var inne på länken du gav ... så oerhört tragiskt !!!
Anorexia är en sådan komplex och hemsk sjukdom.
Att det finns människor som sitter och uppmuntrar till detta via tex pro-ana sidor går över mitt förstånd !

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viveca

1 oktober 2009 14:03

Det svåra är ju att de som uppmuntrar detta s.k Pro-Ana anhängare är ju också sjuka så det är svårt att veta vem man ska bli förbannad på, men å andra sidan är man ju inte helt utan ansvar för att man är sjuk. Fast förstår man inte att man är sjuk så ... Väldigt komplicerat det hela.

 
Bea

Bea

1 oktober 2009 18:29

Vi har en skolblogg. Här tar vi genast bort skribenter som pekar ut en annan person på något vis, på ett negativt sätt. Borde finnas någon som kollar alla bloggar, hur det nu skulle gå till rent praktiskt... ???

Ord kan ju såra något alldeles FRUKTANSVÄRT.


Beträffande anorexia-frågan. Visst är det hemskt. Själv får jag en krånglande mage under stress o press och kan då bli rätt mager. För det första är det ju inte ett dugg snyggt att vara för smal. Killar borde ju för övrigt gilla TJEJER, inte pinnar.

Dessutom blir man fruktansvärt trött och energilös (maten går rätt igenom mig när jag stressar för mycket) och vem vill leva som en matt trasa?

Man ska vara glad när man mår bra och kan njuta av mat. Därmed inte sagt att jag tycker att man bör överdriva åt andra hållet heller...

http://Beabloggar

 
Ingen bild

Viveca

2 oktober 2009 00:42

Bea: Det är nog svårt att kontrollera allt som händer på nätet, men tyvärr förekommer mobbing och liknande i ganska hög grad. Man får akta sig så att man inte själv pekar ut någon när man skriver, men ibland kanske någon känner sig träffad ändå, eller när plötsligt alla "vänner" tar bort sig från ens hemsida för att någon "pratat" bakom ryggen. Det kan självklart kännas jobbigt även för en vuxen, men att känsliga barn och ungdomar blir utsatta är värre. Kanske skulle det vara åldersgräns på de bloggsidor som inte kontrolleras och mer kontroll på de minderårigas?
Tack för reflektionen!

 
ylle

ylle

2 oktober 2009 06:21

Ja denna mager-hysteri är verkligen beklämmande! Att anorexia liksom bulimi är sjukdomstillstånd är väl klarlagt, men så utbrett och i viss mån smittande. Tragiskt! Man får väl till viss del skylla på modevärlden som trissar upp värdet av att vara SMAL!

Tyvärr har det också spridit sig till hästvärlden. Jag känner människor som tycker att varenda häst är "tjock" och gör allt för att få dem tunnare. Slutar att ge dem ordentligt med mat, t ex. Att övervikt i sig är skadligt vet vi, men nånstans mittemellan borde man hamna, aldrig i extremtillstånden!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Viveca

2 oktober 2009 17:56

Ylle: Angående hästarnas utseende har jag också märkt av det. Det beror nog på okunskap om hur hästar egentligen skall se ut. Vet inte vilken bok jag läste, men där visar författaren en bild på några hästar med goa runda magar och kommenterade att det är faktiskt så välmående hästar skall se ut, runda magar skall de ha. Någonstans har folk fått för sig något helt annat. Kanske inte så konstigt med alla kolikfall och magsår mm inom hästeriet? Sedan verkar folk helt galna när det gäller att ge kraftfoder istället för rejält med grovfoder, men det kanske bara är min åsikt?

 
Ingen bild

Viveca

2 oktober 2009 17:58

Tillägg: alltså man ger för mycket kraft och för litet grovfoder, menar jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards