Sparvöga

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2009

Hårvård...

Av Viveca - 31 oktober 2009 18:31

Idag stallas hästarna in.

Passade därför på att schamponera Vildas man och svans ordentligt med klådstillande och mjällborttagande schampo. Hon var jätteduktig, men gillade inte när jag försökte pilla bort lös sårskorpa från ytterligare ett äckligt sår i mankammen. Eftersom varmvattenberedaren gett upp, fick jag värma vatten i vattenkokaren och blanda till ljummet vatten i en hink.


Vilda njöt faktiskt av tvätten, sedan torkade jag henne med handduk och smorde in hela mankammen och svansroten med Salicylsyrevaselin blandat med Caress(mjukgörande). Såret sprayade jag med Gentiana Violett, och hoppas att behandlingen ska göra susen. Efter hårvården tömkörde jag en stund i paddocken, dock med tömkörningsgjord i stället för loksele pga såret. Efter att hon stannat några gånger för att kolla in vad stallägaren gjorde i hagen bredvid paddocken och kikat efter några andra hästar på ridtur på vägen började hon lyssna efter lite tjat från mig. Det gick riktigt bra även om hon var litet motvillig till att trava till en början.


När jag efteråt fått på grimman runt halsen i stallgången och precis fått av tränset, hoppade Vilda ut baklänges genom stalldörren som stod öppen. Samma taktik som vid transportlastning;) Jag följde med av bara farten och sedan stod hon lugnt utanför med grimman runt halsen och tömmarna hängande över ryggen i gjorden. Det var bara att sätta grimman på plats, då hon stod helt stilla och lugnt. Sedan tillbaka in i stallgången och denna gång stängde jag dörrarna snabbt. Varför hon gjorde så kan jag bara spekulera i, kanske var hon trött på mitt fixande med manen sedan innan? Det är dock inte bra när de kommer på att de kan komma loss, men förhoppningsvis var det en engångsgrej. Sedan stod hon så fint och fick hovarna kratsade och hålväggarna rengjorda och behandlade.


En spann med belöning i boxen fick hon. Och försökte själv leta reda på mer i torven.


Sedan tillbaka i hagen, nöjd och glad.


Det var riktigt mysigt att göra iordning för natten i boxen. Höet, vattnet och kvällsmaten är på plats och i skrivande stund är nog även hästarna på plats i stallet.


Ha en bra kväll!

 
 
ylle

ylle

1 november 2009 08:22

Visst är det härligt att pyssla om sina hästar! Även om de hoppar ut baklänges-- ooooops... det var säkert nåt tillfälligt bara!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards