Sparvöga

Alla inlägg under oktober 2009

Av Viveca - 18 oktober 2009 16:25

Har inte haft tid att blogga så mycket, men måste bara lägga upp denna hejdlöst roliga parodi.

Ha en skön söndag!

Av Viveca - 16 oktober 2009 13:23

Usch vilket skitväder det är ute. Hästarna går fortfarande ute dygnet runt och det har varit väldigt soligt och fint på dagarna så att de kunnat torka upp. I helgen skall vinterhagen stängslas om. Jag sover tyvärr pga nattjobb, men Sancho Panza får rycka ut. Skall bli mysigt när de kommer in i stallet igen på nätterna. Några har dock "tjuvstartat" pga av ålder, sjukdom och svårt att hålla hullet bl.a Får se om vädret blir ihållande, då är det nog dags att stalla in.

Vilda börjar bli pälsig och gosig, men fäller som jag vet inte vad.


Igår tömkörde jag henne och textiltömmarna(använder fortfarande dem) var fulla av hår efteråt. Gjorde en rejäl genomkamning av manen också. Hon gillar inte att kamma sig;) Men efter en stund verkade hon tycka det var skönt. Hon har en del mjäll som varit svårt att komma åt, eftersom manen är så tjock och växer så tätt. Skall nog testa med lite salicylsyrevaselin att verka över natten när de stallas in.


Tömkörningen gick kanon. Det var ganska länge sedan vi tömkörde sist. Ibland tycker jag att det går bättre när man gjort ett litet uppehåll från det man tränat på. Vi körde på volterna, serpentiner, över bommar, fyrkantspåret, gjorde halter mellan två koner m.m Lite trav blev det med, men då hade jag lite problem med styrningen till en början. Skulle vilja lära mig att arbeta henne på töm också. Ofta kallar man ju båda sakerna för tömkörning, men det är viss skillnad. Kanske ska pröva när ridinstruktören kommer nästa gång om vi inte ska rida.


Det nya fodret var mums:) Så nu får jag sakta öka på givan. Hon är fin i hullet så än är det ingen panik. Blir lättare med utfodringen när de stallats in.


Nej nu får jag slita mig från datorn och ägna hemmet lite tid.

Ha en bra dag alla!

Av Viveca - 16 oktober 2009 08:17

Uppe med tuppen, trots att jag skall jobba inatt. Två stackars barn tyckte det var dåligt väder ute och skyllde på att de säkert kommer missa bussen om de gick ner till den. Irriterad och förmanande skjutsade jag dem. E spelade martyr och skulle cykla fast hon sa att hon kommer missa bussen. Konfronterade henne med detta varpå hon hoppade in i bilen och smällde igen dörren väldigt hårt. Nu är det snöblandat ute. Det skulle bli snöoväder idag, men jag trodde nog att det bara skulle fortsätta att regna. Perfekt väder för att krypa ner i sängen i ett par timmar till.

Ha det bra alla!

Av Viveca - 14 oktober 2009 23:13

Hade inte tänkt sätta mig vid datorn, men var tvungen att beställa skrivarbläck. Så nu hamnade jag här trots allt. Idag har jag shoppat hästmat, kattmat och kaninmat. Det var riktigt mysigt att fylla på fodertunnorna och ställa vitaminerna på plats i hyllan. Det blev musli med lusern i bla. och korn istället för havre. Efter mycket velande.


Stallägaren säger att Vilda blir konstig av havren precis som hennes bror. Jag vet inte om det snarare har varit lite trotsperioder för jag har inte sett sambandet med havren. Men eftersom hon får väldigt lite ändå så testar vi med kornkross istället;)


Var även på ÖoB och köpte fodertunna, raggsockar till M underställ till E och vantar till mig. Skulle också behöva ett nytt underställ. Det M köpte till mig förra året är puts väck. Imorgon är det möte på jobbet och sedan skall vi tacka av en kollega som går i pension. Hoppas på fint väder under förmiddagen för lite aktivering av Vilda, som sedan ska få smaka lite av det nya fodret.


Nu ropar sängen och en god bok på mig!

Godnatt!

Av Viveca - 13 oktober 2009 09:11

Det finns så mycket roliga grenar och genrer inom ridsporten. Tyvärr finns det en del avarter också där hästarna pressas och piskas till lydnad. Har förut skrivit litet om bruksridning, vilket verkar väldigt roligt och nyttigt. Vi har inte tränat så mycket som jag tänkte på dessa olika moment. Tanken var att det skulle bli lite miljöträning och ridträning på en och samma gång. Eftersom Vilda inte uppskattar paddocken något vidare när vi rider har vi lagt det på hyllan ett tag. Working equitation är liknande bruksridningen, men har lite andra moment och verkar himla roligt, men ganska svårt. Jag låter mig dock inspireras här med ett klipp på ett proffs.


Här litet bruksridning. Här ser man de olika momenten bra. Det går dock litet långsammare, men det är ju en annan nivå å det hela också. Intressant och mycket roliga övningar att ta vara på. Får be M snickra ihop en träbro till våren;) Att gå av och på från en lastbrygga tror jag vi blir bra på efter all träning att stå stilla vid pallen för "påstigning".



Stackars Vilda! Hon ska ju lära sig AR, WE, bli körhäst, ev. tricktränas, E vill att hon skall bli hopphäst...

Skämt å sido, allt vi gör och inspireras av går ut på att ha roligt tillsammans. Vi är här och nu, men ibland kan man ju drömma litet och fundera på vad det kommer att bli i slutändan. Lättlärd är hon i alla fall och begränsingarna ligger bara där man själv lägger dem.

Ha en bra dag alla!


Av Viveca - 10 oktober 2009 15:19

I november är det två år sedan Vilda kom in i vårt liv. Som ni säkert förstått förgyller hon livet på ett alldeles särskilt sätt.

Här är en liten hyllning till henne. För att hon är den hon är och ger näring till själen.


Av Viveca - 9 oktober 2009 10:02

Underbar morgon, sol, kaffe och litet bloggläsning.

Dags att ta tag i resten.

Idag är vi barnlediga(tror jag).

Barnlediga fredagar brukar innebära att M och jag gör någt tillsammans med Vilda. Kanske blir det lite tömkörning i dag då. Det var ett tag sedan sist.

Jag jobbar lördag och söndag natt, men är ju ledig på lördag dag. Då blir det nog lite inköp av foder m.m Det börjar bli dags att köpa pellets till kaninen också. Hon börjar närma sig vårt hus igen. Grannkaninen har nog fått komma inomhus, så nu har väl Ninis ingen att umgås med under dagarna.


Måste bara nämna en konstig sak. Flera nätter har det nu hänt att jag blivit sugen på potatismos. Så sugen att jag nästan(men bara nästan) varit beredd att ta fram kastrullen och skala potatis mitt i natten. Väldigt knepigt! Och nej, jag är inte gravid! Har nog brist på något. Potatismos och stekt makrill kanske det kan bli till middag idag? Potatismos måste det bli i alla fall, annars kommer jag inte sova mer denna vecka;)

Ha det bra alla!

På återseende! Lämna gärna en kommentar eller skriv i gästboken, då blir jag så glad:)


Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards