Sparvöga

Alla inlägg under oktober 2009

Av Viveca - 9 oktober 2009 09:06

Lyssnade på radion imorse. Anledningen till att svininfluensan har minskat sin spridningstakt tros vara att många har fått "den vanliga förkylningen".

  


Rhinoviruset

håller våra celler upptagna och ogenomträngliga för svininfluensaviruset AH1N1.  


Så alla ni som går hemma hostiga och snoriga skall vara glada;) Antingen har ni fått en mild variant av svininfluensan (och blir då immuna) eller så hindrar den vanliga bonnförkylningen er från att få knorr!


Naturen är fantastisk, eller hur. Den har en lösning på det mesta.


Frågan är nu om vi ska skydda oss med munskydd, handsprit och annat eller utsätta oss för smitta för att få en rejäl förkylning?


  


Smittskyddsinstitutet hoppas nu att detta fördröjer pandemin tillräckligt för att fler skall hinna vaccineras innan farosoten får grepp om våra invånare.


Själv kommer jag inte att vaccinera mig. Hur skall du göra?

Av Viveca - 8 oktober 2009 15:10

Nu har jag räknat och räknat. Det blir lusern som komplement vid behov. Tack Stina! Jag har även bestämt mig för att byta till ett annat mineralfoder dvs samma som resten av stallet. Verkade stämma bättre med foderstaten då(hur man nu skall tolka den utan höanalysen;)) och så blir det lite bättre plats i foderkammaren. Så nu är det bara att shoppa;)


Ha en bra dag! Dags att slita sig från datorn och beräkningarna!


Av Viveca - 8 oktober 2009 13:30

I morse kom E in i sovrummet med lilla katten Pelle. Vad glad jag blev. Han har varit spårlöst borta ett par dagar. Förmodligen på grund av hunden som St passade. Bad igår St att hålla sig borta några dagar med hunden för att se om det var anledningen till försvinnandet. Pelle är ganska försiktig och rädd av sig så jag hade mina misstankar om att så var fallet. Nu är han hemma i alla fall. Skönt när flocken är samlad igen:)


Förmiddagen har jag ägnat åt till foderstatsberäkningar. Ju mer jag räknar och jämför desto mer förvirrad blir jag.


Tidigare år har Vilda fått kraftfoder för unghästar, vilket jag började med på veterinärens inrådan när vi köpt henne. Hon var då väldigt mager, omusklad och behövde mer protein i foderstaten. Nu räknas hon väl som "vuxen", men har ju inte vuxit färdigt riktigt. Så frågan är om jag skall fortsätta med det fodret eller gå över till ett "vanligt" kraftfoder. De flesta rekommendationer verkar utgå från stora hästar, halvblod ffa. Ett kallblod växer ju långsammare, men kräver å andra sidan mindre energi. Jag har ingen analys på hösilaget heller, men enl, stallägaren skall det vara mycket proteinrikt och energirikt. Får därför använda mig av medelvärden. Det är en djungel, men jag lär mig allteftersom.


Att jag är en velig människa gör inte saken bättre, men när jag väl bestämt mig brukar det oftast bli riktigt bra. Kanske analyserar jag allt lite för mycket vad det än gäller;)

Tar dock tacksamt emot tips från er experter därute!

Av Viveca - 7 oktober 2009 18:49

Det blev en underbar ridtur trots att det blåste halv storm. Lite tittig var hon dock. Soptunnor ska ju inte ligga ned utan stå upp(skumt!). Ett litet hopp förbi första liggande soptunnan, som hon sedan undersökte ordentligt. Sedan glodde hon mest lite skeptiskt på det som verkade konstigt i blåsten.


Fr är snabb som sagt. Han skrittar i travtakt så vi fick trava ikapp flera gånger. Vi tog även en liten galopp på vägen hem. Vilda förstod direkt galoppfattningen. Denna gång är jag säker på det:) Fr var väldigt snabb även i galoppen och Vilda galopperade snabbbare och snabbare. Tyvärr var jag tvungen att hålla tillbaka henne en del för att inte ramla av. Den bomlösa sadeln är bra, men den ger inte något jättebra stöd när det går undan. Ingen avramling dock:) Vilda fick pusta ut efter galoppen och sedan fortsatte vi hemåt. Hon var lite andfådd efter galoppen, men inte mer än den andra hästen. Hon var varken svettig eller speciellt trött efter ridturen. Skönt att veta att kondisen är helt ok! Lite trött i huvudet var hon kanske efter alla intryck som blåsten gav.


Det känns att hon bär upp mig bättre nu och hon vinglar inte heller som tidigare. Istadigheten var som bortblåst och det funkade t.o.m. riktigt bra i paddocken innan vi red ut. Vi kunde rida egna vägar utan att hon försökte springa till I och Fr.


Nu är jag lite mör i benen och rumpan, så i natt sover jag nog som en stock.


Ha det bra alla och tack för att ni läser och kommenterar!

Av Viveca - 7 oktober 2009 10:48

God morgon! Två av mina "favorit"-pass är avklarade. dag-kväll-natt. Har sovit dåligt. Katterna har sprungit in och ut ur sovrummet. M har snoozat från kl. 06. Så jag har nog sovit tre timmar i sträck max.


Vädret är underbart. Det blåser, men solen skiner. Bra, då kanske det torkar upp efter gårdagens regna- på-tvären-väder. Inget ovanligt här på västkusten. Varje gång jag öppnade bildörren igår på jobbet var det som om någon stod utanför med en högtryckstvätt och siktade in i bilen. Ska nog be att vi köper in sydväster och gummistövlar.


Idag skall jag och Vilda på en ridtur med I och hennes häst Fr. Han är en liten och väldigt pigg islänning, så vi får se om Vilda hänger med. Spännande skall det bli.


I måndags blev Vilda verkad och hålväggarna friserades lite så det ska bli lättare att komma åt att göra rent. De var mycket djupare än vad jag trodde. Datum för inkörningskursen är inte bestämt men det är många som det ska passa. Förslag var nu på söndag, men jag jobbar lördag och söndag natt så det blir ett annat datum. Längtar i alla fall. Ska bli kul att se hur hon uppför sig nästa gång. Dessutom kommer hon ju träffa sin "pojkvän" också. Många trevliga människor och hästar deltar, vilket gör det hela fantastiskt trevligt. Hoppas på fint väder bara.


Ha en bra dag alla!

Av Viveca - 3 oktober 2009 19:00

Barnen är här. Jag är ledig(första helgen på väldigt länge båda sakerna inträffar samtidigt).

Hästen mår bra, mötte oss i en samlad trav med fantastiska benlyft fram:)

Diskmaskinen är underbar, diskar tyst och rent.

Hundvakt till en underbar liten tik (eller S är hundvakt;)). Hon har varit med hos hästarna idag:)

Maten står i ugnen.

Det luktar gott i hela huset.

Vi har hyrt film: "Män som hatar kvinnor".

Lördagsgodiset står i skåpet och väntar:)

Vad mer kan man begära av en njutningsfull lördag;)

Hoppas ni njuter med!

Ha en trevlig kväll.

Av Viveca - 2 oktober 2009 02:33

Idag fyller min plastpappa (som jag sade när jag var liten) år. Han är dock den enda pappa jag känt.

Stort grattis till mästerdansören;) Här från min brors bröllop 2007:


Av Viveca - 1 oktober 2009 15:54

Är seg som en deg idag, efter en jobbnatt. Sov dåligt, vilket jag inte brukar göra när jag jobbat. Vaknade ideligen och kollade klockan. Hade en tid inbokad för ett cytologprov och var väl rädd att missa det?

Nu är det gjort i alla fall. Bokade även tid för gyn. us. eftersom jag har en del mellanblödningar. Börjar väl bli gammal?


Solen skiner och E är hos en kompis, kanske skulle ta en rejäl promenad med liten häst idag innan det är dags att jobba igen. Diskmaskinen ligger kvar i bilen, tyvärr. Den skulle behöva komma in och jobba lite för mig. M kom nog hem väldigt sent igår. När gumman är inne... Vi går om varandra här hemma nu, men snart är det helg och alla barnen, till och med A ska vara här.


Saknar min äldsta dotter väldigt mycket nu när hon inte är här så ofta, men förstår att det är roligare att vara med kompisar än att vara här på landet på helgerna.


Ha det så bra alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards