Sparvöga

Alla inlägg under december 2009

Av Viveca - 16 december 2009 13:02

Jag har bytt adress till: http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Uppdatera gärna er länk till mig:)

Av Viveca - 15 december 2009 10:27

Här började det:

Här är det lilla ponnystallet, där allt började, se min kommentar i Hur gör man?

Så såg det dock inte ut på den tiden, -70-talet. Det var nedgånget och i stort renoveringsbehov. Roligt att det är bevarat och upprustat. Det är byggt på 1700-talet.


Nej, nog med forskning och gamla minnen. Ska bege mig till de små kusarna!


Av Viveca - 15 december 2009 09:48

Idag är det dimma och regn. Vintern försvann. E vurpade på isen med cykeln imorse och Sn höll på att gå ned i spagat.


Skönt att hästarna står inne en stund idag. De ska få nya skor/verkas. Ska bege mig till stallet om en stund för att vara behjälplig med utsläpp m.m


Ska även höra med hovslagaren hur det blev med inkörningskursen, men som det är nu kan Vilda inte använda lokselen ändå.


Försöker få tag i avdelningen för klinisk neurofysiologi för att se vad som hänt med remissen. Enligt handkirurgen har de prioriterat mig med förtur i alla fall, skönt!


Satt igår kväll och roade mig med att titta på hästannonser och kom på mig själv att gång på gång fastna för unghästar;) Tänkte egentligen att nästa häst skulle vara en inriden och gärna inkörd, trygg och mogen förebild för Vilda. En uppfostrare som även barnen kan ge sig iväg med själva när man lärt känna honom/henne. Men det är något visst med unghästar och deras uppsyn. Ska man bara ha två hästar så kanske det inte är så smart att ha bara unghästar i en så liten flock.


Nu ligger ett eventuellt hästköp långt fram i tiden. Det är mycket som ska fixas innan, så Vilda kanske hinner bli gammal;)


De annonser som ligger inne nu kommer inte vara aktuella då i vilket fall, men vilka fina hästar det finns.


Ha en bra dag alla!

Av Viveca - 14 december 2009 20:07

Äntligen vinter!

Bra för humöret och bra för Vildas man:)


  

Vy från köksfönstret

 

  

Åkern i vinterskrud

 

Ha en skön vintrig kväll alla!

Av Viveca - 14 december 2009 17:33

Lite bakgrund:

Efter långt uppehåll från hästar och ridning fick jag möjlighet att uppfylla min dröm sedan barnsben, att skaffa en egen häst.

Trots åtskilliga önskelistor, med bara en önskan: En häst! Blev det aldrig någon sådan. Min morfar älskade hästar och ville gärna skaffa mig/honom en. Helst en Ardenner eller en Nordsvensk. Han kände dock en islandshästimportör och ett tag trodde jag (naiv som jag var) att det snart skulle stå en liten islänning i morfars trädgård;)

Som 16-åring blev jag erbjuden att få en arabvalack. Jag jobbade som barnflicka åt en ensamstående mor under sommaren och fick rida hennes hästar på eftermiddagarna när hon var ledig. En väninna till henne skulle flytta utomlands och behövde ett nytt hem åt sin häst. "Snälla mamma!", lät det i telefonen. "Det har vi inte råd med förstår du väl". Det förstod jag inte riktigt då, att få en häst gratis, att bli rekommenderad som ny ägare var stort, men det betalade inte fodret och en dyr stallplats i storstan.

Så åtskilliga år senare gjorde jag slag i saken. Att det blev en unghäst beror(förutom priset;)) på att jag ville komma riktigt nära och forma hästen själv. Om det var genomtänkt har jag undrat några gånger under resans gång. Nu med början av facit i hand inser jag att det varit värt alla lårkakor, bitmärken och grubblerier.

Jag har nu en arbetsvillig, trygg kompanjon som går att rida och så småningom även att köra. Ibland undrar jag hur det gick till?

Jag tänker här dela med mig av lite tips och tricks som har fungerat för mig/oss.

Naturligtvis finns inga universallösningar. Alla är individer, både människor och djur. Det man bör ha med sig är dock att ens egen grundinställning spelar stor roll i all samvaro med djur. Att tro på sin egen och hästens förmåga samt locka fram det goda.

Ha tålamod, ge och ta(i balans), vara konsekvent och ställa rimliga krav är grunden, enligt mig.

Jag återkommer med mer handfasta tips. Ställ gärna frågor! Det jag inte vet tar jag reda på:) Kom gärna med egna erfarenheter, tips och råd som ni vill dela med er av, så det blir ett forum för lärande. Fullärd blir man aldrig, och det är nyttigt att se saker från olika perspektiv.

Jag är långt ifrån expert, men har alltid haft god hand med djur (och barn;)). Varje utmaning ser jag som en möjlighet att lära. Våga pröva och våga göra fel för att lära vad som är "rätt", med tiden blir misstagen färre och framstegen fler.

Ha en trevlig kväll alla!

Av Viveca - 13 december 2009 21:43

God kväll!

Hoppas ni alla har haft en bra lucia!

Det är lite annorlunda nu när barnen är större, att få till julstämningen ordentligt. Vi har varit sena med att få fram julgrejorna i år, men idag har vi äntligen fått julpyntat hemma.


Det blev lussekattsbak och lite glögg till detta. Mysigt var det:)

Försökte föreviga idyllen, men att vara med på bild var ingen villig till.

  


Lussebullarna protesterade dock inte, och goda blev de också!

  


Ha en fortsatt trevlig lucia!  

Av Viveca - 12 december 2009 19:01

Idag var Vilda mindre öm vid manken så hon fick på sig sadeln med den nya paden. Lite irriterad i några ögonblick, men klart mycket bättre än sist. Tycker det verkar bättre sedan igår t.o.m


Vi gick till paddocken och hon fick undersöka allt bråte samt fyrhjulingen som stod där. Tänkte det var säkrare att göra det från marken;)


Hon stod stilla och fint när jag spände gjorden och tog ned stigbyglarna, men när jag skulle sitta upp fick hon panik och stack iväg åt sidan med uppspärrade ögon. Var det traktorn på åkern intill? Eller vill hon inte bli riden?


Hon lugnade sig snabbt dock. I kom och skulle hjälpa mig, men när jag återigen lade tyglarna över halsen på Vilda så började hon darra i mankammen och blev stressad. Aha, det var den JÄVLA klådan igen. Hon slapp uppsittning och vi tränade från marken istället. Hon följde mig perfekt och vi tränade bl.a framdelsvändningar åt båda hållen, vilket var jättelängesedan sist. Till slut klarade hon tre steg åt vänster utan att flytta sig framåt. Överöst med beröm var hon nöjd, även om hon nog undrade vad detta flyttande skall vara bra för;)


Hon var väldigt arbetsvillig i dag, så det blir mer träning från marken framöver igen. Inget ont som...


Idag fick hon silverlotion i hela mankammen eftersom den verkar ha hjälpt på det lilla området runt manken jag testade på igår. Även svansroten fick lite:)


Nu hoppas jag att vi hittat något som lindrar och helst botar klådan och förebygger nya sår. Den var inte billig, men hjälper den så gör det ingenting.


Ha en trevlig lördagkväll alla!

Av Viveca - 11 december 2009 11:54

Åh, tack för kommentarerna!

Det är så roligt när ni kommenterar och själv ska jag skärpa mig på den punkten.


Ylle: Sitter precis och funderar på om jag ska skippa ohyremedlet. Har läst på flera ställen att grönsåpa hjälper mot löss och det känns ju onekligen lite bättre att använda. Det är hudvänligt, mjukgörande och inte giftigt. Sedan tror jag att det kan fortsätta klia pga av att huden är irriterad även om eventuella löss är borta. Med grönsåpa vågar jag nog behandla lite större områden t.ex bak på rumpan där hon har lite fläckar i pälsen, dock ej helt hårlösa och inga sår.


Åsa: Tack för kommentaren! Jag är dålig på att kommentera hos dig med, ska bättra mig.


Bea: Ja, man ska vara glad att man har jobb, tänkte pröva att jobba helgerna då vi är två som arbetar, för att se vad jag klarar och inte. Blir allt bättre på att komma på nya lösningar med handen. Ska kommentera mer hos dig med:)



Återkommer senare i dag, till era bloggar. Ska nu handla ny grönsåpa och en sprayflaska:) Hur många sprayflaskor kan det gå åt till en häst? Har inga kvar hemma till blommorna, alla är i stallet;)


Ha en underbar fredag!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards