Sparvöga

Alla inlägg den 2 januari 2010

Av Viveca - 2 januari 2010 22:44

Det har väl inte frångått någon, men det är vinter, riktig vinter. Den är som vintrarna var när man var barn.


Jag gillar vintern, men det medför en del merjobb;)


Det här gör katterna på vintern:

Pelle spanar ut genom köksfönstret


    

Josefin spanar ut genom köksfönstret

   

Blygis spanar ut genom köksfönstret...


   

På kvällen så ligger de i husses och mattes varma säng (här Radar och Blygis)

 

M vill bli katt i sitt nästa liv, tror att det skulle passa mig utmärkt med;)

 

Torvbalar är inte roliga när det är så här kallt.

Det finns dock lösningar på det mesta:

  

Den här fick åka med från pallen vid stallet och värmer sig i tvättstugan;)

 

Nu ska jag fortsätta röja lite här hemma. Vi rensar och storstädar, just nu ser det nog värre ut än när vi började, men det blir fint när vi är klara:)


God natt på er!

Av Viveca - 2 januari 2010 18:31

Hej på er!

Ledsen om jag hållt er på halster. Har inte haft tid med datorn och bloggen.


Nyårsafton:

Jag åkte till stallet och M lade in ved i pannan för vår äldre granne L.

M kom sedan efter och vi försökte oss på litet tömkörning i en oplogad paddock, tänkte att det var bra träning för Vilda. Det var bra träning inte minst för mina ben. Ganska snart fick jag mjölksyra så det blev en tur ut på vägen istället, men den stackars hästen gled i sidled på det hala underlaget. Hon var duktig och kämpade på, men vi gav oss efter en liten stund.


Efter ompyssling av liten häst och brottningsmatch med en torvbal som mer liknade en stor glasspinne åkte vi hem.


M åkte åter till grannen och eldade. Han gick in med tidningen och hittade L mer eller mindre okontaktbar i soffan. M kom upp och hämtade mig. En snabb undersökning: svag puls, sluddrande tal och tom blick hade han. Stroke? TIA?


Jag ringde upp 112 och ambulansen kom. Jag följde med dem i ambulansen och M körde efter med bilen. L var nedkyld och hade väldigt lågt blodtryck. Jag var med honom på akutrummet tills han blev flyttad till IVA. På kvällen hade han återhämtat sig något.


Igår var vi och hälsade på honom och han var piggare, men kom inte ihåg något av nyårsafton. Lite vätska på lungorna var allt de hittade samt dålig salt-/vätskebalans. Nu har han lite feber och en ev. lunginflammation.


Idag mår han ännu bättre. M har dåligt samvete för att han aldrig var inne hos honom första gången han eldade, men man kan aldrig veta när något händer. Han kan ju ramla precis när man varit där. Vad som egentligen har hänt förblir en gåta. Var han ute och ramlade i snön? Eller var det så kallt inne att han blev nedkyld, eller har han bara druckit och ätit för dåligt?


Huvudsaken är att han mår bra igen!

Vi fick en annorlunda nyårsafton och jag blev lite sugen på att jobba i akutsjukvården igen;)


Ha en bra kväll och tack för kommentarerna!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards