Sparvöga

Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Varmt och gott... näe!

Av Viveca - 25 januari 2010 23:28

Nu är det kallare igen. Längtar till sommaren.

  

Vilda väntar på att få gå ut, notera att hon här fortfarande är hårfager, inte som nu "maläten" i manen;)

 

I går var det meningen att vi skulle tömköra en stund, men klockan hann bli mycket innan M var färdig med det han höll på med så istället blev det en promenad.


Vi gick upp mot skjutbanan i närheten av stallet. Där är det underbara vägar, väldigt backigt, plogat men inte uppkört och halt.


Vilda var väldigt pigg och bad om att få trava. Då slänger hon med huvudet fram och tillbaka och väntar på kommando. Ibland tjuvstartar hon då får hon sakta av och vänta på att jag säger TRAAVA! Det blev rena intervallträningen för mig backe upp och backe ned.


När man väl är framme vid skjutbanan ser man dammen, vilken Vilda är oerhört intresserad av och innan hon var så lydig som nu så har vi varit på väg ned i den flera gånger.


Jag skall vid tillfälle (utan häst;)) undersöka botten på den, så kanske det kan bli ett litet bad till våren eller sommaren om vi inte har flyttat till eget stall då.


Nu är dammen is- och snötäckt och oerhört inbjudande för en liten pigg häst. Det ryckte i kroppen på henne och hade jag suttit på i stället för att gå bredvid är jag övertygad om att det blivit lite isgalopp. Så roligt ville jag inte ha det springandes bredvid dock så vi vände hemåt igen.


Jag är imponerad över hur hon lyssnar på mig och i sin iver att trava, ibland travar med svävande steg i min gångtakt. Kommer knappt ihåg hur det var när hon sprang förbi mig, trängdes och bråkade när vi började vår tid ihop.


Nu längtar jag till att vi kan använda hennes fantastiskt snygga trav även uppsuttet när hon börjar bära sig bättre under mig och vi lär oss tempoväxlingar inte bara från marken.


Ha en god natt alla!

 
 
Stina

Stina

26 januari 2010 13:51

Det är så härligt med unghästar ... att glädjas åt dom framsteg dom gör ! Att få vara med på vägen från liten och busig till vuxen häst !!
Det är en häftig resa vi gör med våra hästar !

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

26 januari 2010 21:10

Ja, det är nog något av det bästa jag gjort, förutom att skaffa barn;) Hade bara tiden funnits så hade det blivit fler unghästar. Det är nästan beroendeframkallande. Kanske en bra sysselsättning när man blir pensionär, om pensionen räcker bara.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards