Sparvöga

Direktlänk till inlägg 7 februari 2010

Det som göms i snö...

Av Viveca - 7 februari 2010 18:04

Idag blev mysteriet med den försvunna kaninen löst.


M letade efter virke bakom huset och hittade Ninis död längs husväggen. Det var nog inte hennes spår jag såg häromdagen. Hon var inte skadad och låg som om hon bara somnat in.


Förhoppningsvis en behaglig död. Hon har inte verkat sjuk eller mager, men var inte purung. Hon har levt i frihet sina sista år i livet och har nu hoppat vidare till de evigt gröna ängarna.

  

Rest in Peace lilla kanin!

  

Jag begav mig till stallet efter två Alvedon och mycket kaffe, fast besluten att träna Vilda idag.


Efter mockning m.m gick jag ut i hagen. Vilda stod uppe i björnbärssnåren, bland de älskade taggbuskarna.

  


Hon verkade ha fastnat med hoven i ett snår, men när jag tittade noggrannare såg jag att det var en ståltråd som fastnat om hoven.


-Lyft! sade jag, och hon lyfte så att jag kunde dra bort tråden. Helt cool var hon som vanligt:)


Jag bad henne backa undan och började dra i tråden, men den satt fast i backen. Sprang och hämtade en tång som jag kunde dra upp mer tråd med. Efter en dryg halvtimma hade jag får upp ett stort nystan av gammal eltråd. På vissa ställen fick jag klippa den och banka ned ändarna i marken.


Förmodligen hade förra ägarna till gården helt sonika slängt in tråden i snåren och nu när hästarna röjt upp ordentligt kom även tråden fram.


Efter denna pärs var jag helt mör i kroppen och händerna var blodiga efter taggarna på björnbärsrevorna. Vilda luktade på mina händer och slickade dem:)


Jag hade ju planerat att tömköra, men tiden hade gått och snart skulle det bli mörkt, så istället blev det träning med långt grimskaft och grimma efter lite borstning och ompyssling.


Det blev longering i paddocken. För första gången lyckades vi, utan att hon vände in mot mig i mitten:) Höger varv var svårare, så vi körde på några extra varv åt vänster och sedan fick det vara.

Duktig häst!


Efteråt hade jag mjölksyra i benen efter allt pulsande i snön. Nu känner jag mig som efter ett träningspass, trött och väldigt nöjd.


Nu blir det till att plocka ut lite taggar ur händerna och ett varmt bad.


Ha en underbar söndagkväll alla!

 
 
ylle

ylle

8 februari 2010 06:05

En älskad kanin som fått leva i frihet har varit en lycklig kanin - R.I.P
Vad otäckt med tråden runt Vildas ben/hov, sån oerhörd tur att Du gick ut i hagen ändå! Det är otäckt med all gammal tråd som bara kastats i naturen, det finns också mycket taggtråd runtom som rådjur och annat vilt kan fastna i.. oansvarigt att bondlurkarna som kastat minsann! De skulle få fasta där själva!
Skönt att det gick bra och att Du har en häst som litar på Dig! Klart att Du blev helt slut av allt det där! Du är väl inte helt frisk än, som det låter. Ta det lugnt nu och skäm bort Dig!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

8 februari 2010 07:22

RIP lilla Ninis !

Men fy så otäckt med ståltråden i hagen !!
Tur att hon är så lugn och lät dig ta bort den, kunde ju ha gått riktigt illa.
Jag förstår inte att så många ska kasta skrot, taggtråd mm i naturen som kan göra så mycket skada om någon fastnar i det !
I vår hage hittade jag ett mindre skrotupplag med massa trasigt järnskrot mm jag fick rensa. Den delen är nu avspärrad för det verkar komma upp mer hela tiden ändå !

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

8 februari 2010 09:10

Skönt att ni fick vet vad som hänt Nini ....
Hon har verkligen haft ett bra kanin liv hos er =))
Tur att Vilda inte blev skadad av tråden =)
Hoppas att du inte fick allt för ont i din händer !
Önskar dig en riktigt bra dag , varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

8 februari 2010 10:40

Tack så mycket för kommentarerna!
Ja, det var tur att hon inte skadade sig. Jag kom väl i grevens tid. Hon fick beröm för att hon varit duktig och hittat tråden;)

Det kommer upp mängder ev järnskrot här och var i hagarna. M har varit och grävt ur på vissa ställen. I höstas stänglsades hagarna om och snåren som de går i nu låg förut utanför hagarna. Under omstängsligen hittades bla. taggtråd och annan skit.

Nu gäller det att kolla dagligen i fall mer tråd har krupit upp. Det är svårt i snön att få tag i allt:(

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards