Sparvöga

Direktlänk till inlägg 12 februari 2010

Dressyr?

Av Viveca - 12 februari 2010 09:17

Dressyr skall väl vara vackert att se på?

var inne på Kentaurs blogg, där hon diskuterar rollkür. Hittar inget vackert med det alls, bara plåga och ett jäkla studsande hit och dit.


 Här tränar Anky van Grunsven: 




Här tränar Bent Branderup:


Vilken ridning är vackrast? Vilka hästar verkar gladast?


Visst är det två ytterligheter Rollkür och Akademisk ridkonst och däremellan finns ett spektra av fin ridning/dressyr, men tyckte det blev så tydligt vid jämförelse.


Notera även Bents totala "oförvirring" med tanke på min lilla film i tidigare inlägg;)


Ha en bra dag och låt hästarna andas!


Skriv på namninsamling för nej till rollkür!


 
 
Viveca

Viveca

12 februari 2010 09:33

En liten kommentar: Dressyr är till för att gymnastisera hästen. Är det någon människa som kan försöka sig på ett gympass med hakan mot bröstkorgen utan att svimma efter en halv minut?

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

12 februari 2010 11:50

Kanske stavade jag rollkur fel med tyskt ü? Ingen aning, men metoden är fel ändå;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

12 februari 2010 12:37


USCH!!! Du kanskt tänkte på nazisterna!!! ;)

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

12 februari 2010 18:19

Det gör mig ledsen - rollkur,att se dessa dressyrgiganter som så många ser upp till använder sig av detta...
Kanske är dom oxå en anings förvirrade ?? ;))

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

12 februari 2010 18:40

Ja det är ledsamt. Var inne och kollade lite hästannonser och såg ett antal "dressyrponnier" med hårt indragna tyglar. Vilka förebilder vill vi ha?

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

15 februari 2010 08:37

Till min stora sorg ser man allt fler dressyrekipage på HÖG nivå som rider på detta sättet, kanske inte riktigt så extremt indragen hals/huvud som på denna träningsfilm, men som belönas högt vid tävlingar.. fruktansvärt. precis som Du skriver, testa själva ett litet gympapass med huvud/hals på detta sätt.... Bent Branderups träning ser avspänd och harmonisk ut, har sett honom i verkligheten och DET är ju nåt helt annat än rollkur....

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards