Sparvöga

Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

Stå upp för djuren!

Av Viveca - 17 februari 2010 20:21

Var inne och läste ett inlägg på Linda och Choccos blogg om traumatiserade hästar, fantastikt inlägg.


Tack Stina för tipset och tack Linda för inlägget!


Efter att ha läst tittat på före och efter bilderna på Othello, började jag återigen grubbla på något som jag återvänder till gång på gång bl.a för ca ett år sedan. Tror dock inte Vilda varit traumatiserad, men onormalt mager.


Det var mitt första hästköp och väl hemma genomfördes en veterinärbesiktning av en otroligt kunnig veterinär som träffat Vilda tidigare i samband med hennes sårskada (f.ö. orsakad av en ståltråd). Veterinären ringde även upp säljaren och ifrågasatte hur Vilda kunnat bli så mager.


Hade detta varit nu hade jag reagerat direkt, men då efter långt uppehåll från hästar var jag bara okunnig, tagen och förälskad.


Kärleken är blind!


Jag ångrar inte köpet en sekund, men självklart kunde jag både prutat och krävt ett kvitto på köpet.


Men det kanske var ödet som styrde? Det var kanske meningen att det skulle bli Vi. Det känns faktiskt så:)


För mig och Vilda har det i alla fall betytt ökad livskvalitet för oss båda även om jag i perioder undrat vad jag gett mig in på;)


  


Det är tur att det finns kunniga och storhjärtade människor som vågar säga ifrån när djur far illa. Någon måste föra deras talan!

Ha en bra kväll alla!



 
 
Stina

Stina

17 februari 2010 20:57

Har du skrivit nåt inlägg om köpet av Vilda någonstans som jag missat ?
Jag har läst om att hon var mager + sårskadan men inte nåt utförligt vad jag vet ...
Tror du det berodde på okunskap, eller nåt helt annat ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

17 februari 2010 21:08

Nej, jag tror inte jag skrivit så mycket om själva köpet. Vet inte om det brott på okunskap, men vad jag förstått senare så köpte och sålde säljaren hästar ganska frekvent och enligt henne hade Vilda fri tillgång på hö samt en hel del havre och mineraler. Kan ha varit dålig kvalitet på höet i så fall, men här lade hon på hullet direkt.

Jag fick inget kvitto på köpet och datum för stelkrampsvaccinationen hittade hon inte. Inga andra vaccinationer var gjorda. Muntligt avtalade vi att köpet skulle gå tillbaka om vet. besiktningen visade på något allvarligare. Tja, dum och blåögd var jag nog. Nu är hon i alla fall fullt vaccinerad, har pass, är glad och i lagom hull:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

18 februari 2010 07:10

Låter ju som en seriös "hästhandlare" ...
Tur för Vilda att köpet gick igenom trots alla varningstecken. Blir man förälskad så blir man *s*

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

18 februari 2010 12:20

Och tur för mig:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards