Sparvöga

Direktlänk till inlägg 25 mars 2010

Hus och inredning...

Av Viveca - 25 mars 2010 08:27

Det senaste har många tankar snurrat i huvudet. De flesta handlar om ombyggnad och renovering. Från att ha haft en lång paus från inredningsintresset har det nu vaknat med stor kraft. Jag kommer från en familj där inredning är en del av vardagen. Vi barn fick som små bl.a hoppa mellan öar och stigar markerade med tejp på det nylackade golvet i lägenheten. Varje morgon var det nya vägar, riktigt spännande.


Mina föräldrar har fortsatt på denna bana och har deltagit i diverse artiklar och inredningsböcker. Här från Gp (tyvärr finns inte bilderna inifrån huset kvar på sidan) http://www.gp.se/bostad/inredningarkitektur/1.19548-de-bytte-stad-mot-land


Efter att jag och mitt ex hade byggt ett helt nytt hus kom skilsmässan som ett brev på posten. Det var för dyrt att bo kvar själv och jag träffade M.


Efter en del om och men flyttade jag in hos honom trots att ha då hyrde huset av sitt ex som i en av deras separationer fått huset överskrivet på sig utan att ha betalt en enda krona. Vi letade efter annat boende bl.a så tittade vi redan då på gården som vi nu förhoppningsvis kommer att köpa. Helt plötsligt vill exet vräka oss då hon behövde huset själv. Jag kontaktde hyresnämnden och då vände hon och sålde istället huset till oss.


Pga att M inte ägt huset tidigare hade han inte renoverat något, men när vi köpt det började vi med barnens rum. E fick ett helt nybyggt rum och de andra renoverades. Det senaste har vi inte gjort så mycket mer då M inte har mått bra och inte haft ork.


Nu är han eld och lågor och jag med. Igår var vi på Ikea och hämtade lite mer inspiration och vårt hemska åbäke till säng åkte ut, istället satte vi ben på resårmadrasserna och sovrummet blev mycket trevligare.


Köket i vårt blivande boende är inte renoverat och har kvar sin 50-tals inredning, vilket jag gillar skarpt med glasbehållare för mjöl, socker m.m Dock har det inte sneda överskåp som på bilden.


  


Bilden är lånad från köksportalen: http://www.koksportalen.se/artiklar/tillbaka-till-daatidens-koek-645.asp Köket på bilden är dock nyproducerat.


Huset har även en vedspis i köket, men även en i källaren och en bakugn:)


Sedan är ju klart inredning och renovering av stallet något mina tankar kretsar kring riktigt mycket.



  

Här kommer foderkammare och sadelkammare att vara. I det gamla mjölkrummet.

 

  

Vinden på mjölkrummet blir utmärkt förvaring för fodersäckar m.m

 

Så nu är det bara att sälja vårt 90-tals hus och välkomna en ny tid i ett hus med själ:)


Ha det bra alla och tack för peppande och trevliga kommentarer!

 
 
Stina

Stina

25 mars 2010 21:09

Jag förstår att du är ivrig att sätta fart på renoverandet, jag hoppas så att allt löper på smärtfritt och att gården snart är er !!
Själv kollar vi som sagt efter gård oxå, vill så gärna ha något eget !!
Johan älskar att renovera och pyssla oxå, han håller alltid på med nåt även fast vi inte har ngt eget än =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

27 mars 2010 16:34

50-talskök, vad fint! Jag tänker på min mormor när jag ser den där bilden. Varmt, hemtrevligt...

Jag älskar också inredning. Fast vi bor i ett trist 70-talsradhus, det är ju naturligtvis roligare att inreda med "gammal" stil. 50-talskök ex.vis

Men men, vi har gjort det så fint vi kan. ;)

Min dröm är att köpa en gammal sekelskiftesgård och inreda i nygammal stil.

Kram på dig, Viveca.

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Gitte

Gitte

31 mars 2010 23:41

Nu har jag läst ikapp. Vill också ha en gård. Lycka till.

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards