Sparvöga

Direktlänk till inlägg 21 juni 2010

Svårfångad häst?

Av Viveca - 21 juni 2010 23:58

Idag har vi fått hjälp av några av barnen. Två lass har vi kört bort till ladugården. Jätteskönt!


Vilda har idag tagit sin första sommarpromenad på egen hand, suck. Nu är grimma och el på. Lilla rymmarhästen. Förstår inte vad hon vill göra utanför hagen, men hon är lättfångad i alla fall.


Det är tyvärr inte alla hästar och många gånger kan problemen bli allt större, då man försöker komma på olika knep, ofta "snabblösningar" som istället förvärrar det hela och skapar frustration för både människa och häst.


Hittade några klipp på detta tema med min favorit Ellen Ofstad:





Egentligen inte särskilt konstigt, men i en situation som förvärrats kan det vara svårt att se lösningar på den och dessutom måste allt få ta sin TID. Att stressa för att man måste rida el dyl måste man helt lägga åt sidan och istället lägga tid på att ta reda på vad som är problemet och sedan lösa det innan man gör något annat. Det får ta den tid det tar helt enkelt.


Ha det bra alla!

 
 
Stina

Stina

22 juni 2010 07:23

Intressant =)
Tänk så många det är som inte tar sig tid med sånt här grundläggande arbete med sin häst, utan bara är intresserad av ridningen.
Jag kan fördriva tid med att bara umgås med mina hästar i hagen, man får ett helt annat band till dom om man tar sig lite tid att bara vara !

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

22 juni 2010 11:48

Ja det är viktigt att ta sig tid och att bara vara som du säger. De dagar jag inte skall göra något särskilt umgås vi bara i hagen jag och Vilda. Ofta gör jag skötseln där i stället för i stallet och ibland bara är vi, myser och gosar. Tror det är därför hon går efter mig som en hund. Är grimman med så vet hon att vi ska mot utgången och oftast går hon lös dit.

Ibland kan det dock vara så att en häst som tidigare låtit sig fångas inte gör det. Tror då man får rannsaka sig själv och som Ellen säger i filmen ifrågasätta vad man gör efter hästen är infångad. De få gånger Vilda inte velat bli fångad med en gång så har det bla. varit när jag grejade extremt mycket med manen i vintras och när hon sett veterinären en gång. Sedan kan hon ibland få för sig att stanna eller vända (innan ridträningen t.ex), men grimman tar hon alltid på sig.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards