Sparvöga

Direktlänk till inlägg 8 juli 2010

Första promenaden...

Av Viveca - 8 juli 2010 19:00

tog vi igår med Marko.


Han fick stå i boxen medan vi gjorde i ordning Vilda. Han fick sig också en avborstning och kratsat sina hovar. Han lyfte fint på dem trots att det var litet vingligt att stå på torvbädden.


A red Vilda som skötte sig exemplariskt. Hon lydde bättre än hon någonsin gjort och lyfte knappt ett ögonbryn när vi passerade de skällande hundarna. Det var precis som om hon tog sitt ansvar som lugn och trygg mamma för att visa Marko hur man beter sig ute på vägen.

Marko var ganska nervös och höll sig tätt efter Vilda. Helst ville han gå jämsides, men det tillät varken jag eller Vilda. Han är väääldigt stark, men lyhörd. Vi gick upp i skogen. Där slappnade han av betydligt och där mötte vi två av de andra hästarna.


Jag trodde att Vilda skulle vägra gå vidare då den ena är hennes allra bästa vän, men inte en protest från hennes sida. Det blev en kort men intensiv promenad.


Efteråt tog jag in Marko i boxen medan A fortsatte med Vilda till paddocken. Marko blev väldigt orolig, gnäggade och försökte knö upp boxdörren. En liten spann med gotta fick honom att tänka på annat en stund, sedan fick han komma ut i hagen intill paddocken där han lugnade sig så fort han såg Vilda.


Vilda var jätteduktig och A hade ridit några skänkelvikningar som kändes perfekta enl henne. Vilan och mognaden till "styvmamma" har nog gjort en väldig nytta. Hon hade inte ens saktat av i traven och hade lyssnat direkt på varje hjälpgivning.


När Vilda gick in i stallet fick Marko ett spel igen och sprang gnäggandes av och an i hagen trots att Filur var där. Vilda var lugnet självt.


Överlycklig var han när hon släpptes hos honom igen.


Efteråt prövade jag att flytta honom lös i hagen med hjälp av kommandon och kroppspråk, fram, bak, fram och stanna ett par gånger. Behövde inte vidröra honom en enda gång, förutom vid belöningskliet då. Superlyhörd är han.


     


Det här kommer bli jättebra, men vi har mycket att öva på när det gäller självförtroende och trygghet. Träningsgrimman kommer jag nog packa upp och använda nästa gång om den passar. Han är litet mer att hålla reda på än vad lilla Vilda var, men inte lika respektlös;)


Ha det bra alla!

 
 
Ann

Ann

8 juli 2010 20:38

Härligt med nya hästar som man trivs med! Roligt att hålla på när man märker att det funkar! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

8 juli 2010 23:41

Ja, det känns riktigt bra, men även lite nervöst. Vilda var mycket mindre när vi började vår resa om än något mer envis. Marko är känsligare och mycket större. Nu är han ju fortfarande osäker i den nya miljön också så det kanske ändrar sig om ett tag:) Nu har jag ju övat mig på Vilda så det ska nog gå bra med Marko med.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

9 juli 2010 06:58

Vilda har blivit stooor nu =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

9 juli 2010 10:10

Ja det har hon. Helt otroligt att den lilla ettermyran mognad så otroligt och hon verkar trivas med att ha någon att ta hand om och bestämma över. Hon vakar till och med över mig i hagen och har hela tiden ett öga på Marko. På tidigar morgnar sover de tätt intill varandra i hagen:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

9 juli 2010 21:08

Vad gulligt att de gillar varandra så mycket! Om Du bara fortsätter att träna Marko på att vara ifrån henne ibland, så kommer han nog att bli mer självständig. Men vad bra att få en extramamma så där i början av det nya livet!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

9 juli 2010 23:08

Ja, vi får öva korta stunder. Lättast är att ta in Vilda och låta honom springa och gnägga. Sedan ta en liten tur i paddocken där han kan se henne. Blir lite orolig att han skall forcera stängslet, men det är nog värre att ta in honom i stallet nu i början om hon går ut. Det blir nog bra till sist. Den stora frågan är hur vi skall göra när vi skall flytta hem dem. Får väl låna en transport som vi kan lasta lite mer i och ta dem båda två samtidigt. Kommer inte ihåg vilken totalvikt vi får ha. Får kolla detta:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

10 juli 2010 20:16

Nu får Du göra om Din header och ta med Marko, vetja´!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

10 juli 2010 21:40

Javisst borde jag det Ylle. M har också tjatat på mig. Har inte så många bilder på honom ännu och väldigt mycket annat att göra, men ska nog sätta mig och pyssla ihop något:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

11 juli 2010 10:24

Se där, så fint det blev!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Emelie

Emelie

11 juli 2010 13:14

Kul att det går så bra :) Kan inte vänta på att min egen kommer hem!

Jobbar du den här veckan får du gärna komma förbi på en kaffe :) Jag jobbar i natt, söndag, måndag, onsdag, torsdag, fredag, lördag.

Kram och hälsa hästarna!

http://enapelsin.blogspot.com

 
Viveca

Viveca

11 juli 2010 14:30

Jobbar också i natt och fre, lör. Sist var det extremt mycket att göra så det blev knappt något kaffe alls. Två klunkar och sen iväg igen. Hoppas det är lugnare i natt. Jag ringer i vilket fall så kanske det går att ta en liten fika ihop:)

Ja det går bra med Marko, men vi har inte gjort så mycket ännu. Svårt med tiden och ibland behöver man vara två. M går ju på kryckor. Igår testade jag lite förflyttningar med Marko igen, när han blev litet närgången. Då fick jag faktiskt trycka liten med handen på bogen, men behövde inte ta i direkt. Han börjar allt tuffa till sig litet, men det tyder nog mest på att han är tryggare nu med mig och miljön:)

Vad är det för häst du skaffat dig? Hur gammal är han? Var skall du ha honom? Nyfiken, men vi kan ta det över en fika:)
Kram på dig med!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

11 juli 2010 14:35

Googlade Emelie:) Hittade ditt inlägg på Buke, så nu har jag litet mer koll. Himla söt är han och fjordingar är himla trevliga hästar:) Ska bli kul att följa er. Förstår att du längtar.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

12 juli 2010 06:48

Tjusig header du fått till =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

12 juli 2010 14:57

Tack Stina! Fotot på Marko längst ned till vänster har blivit lite förvrängt;) Han fick väldigt korta ben och lång kropp, orkade inte göra om allt, så han får se ut så:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

13 juli 2010 18:43

Vilka otroligt söta hästar med mjölade mular. Jag älskar den sortens häst. Har inte lyckats få nån själv bara. Det blev två ponnyskruttar istället :-)

http://saraconnemara.wordpress.com

 
Viveca

Viveca

14 juli 2010 23:56

Tack Ewa! Vilda är dock en ponnyskrutt hon med och inte så ljus över mulen. Marko blir häststorlek, om han inte redan är det. Måste mäta;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards