Sparvöga

Alla inlägg den 22 juli 2010

Av Viveca - 22 juli 2010 22:37

Gårdagens missöde gjorde att jag piggnade till ett tag. Nu är jag glad att allt gick bra, om nu faran är helt över? Samtidigt som ett brev på posten när adrenalinet gått ur kom tröttheten och febern tillbaka.


Så här söta var hästarna efter dagens ompyssling och åter intag olja och Betfor av disksvampätaren Marko:


  


Dagen har mest bestått av flyttning av allehanda abonnemang och pappersexercis.


M fortsätter tappert att med sina inte helt trimmade redskap att ta hand om hagarna. Det blir en del svordomar mellan varven, men han trivs ypperligt i traktorn. Han brukar njuta av att sitta på sin åkgräsklippare och nu sitter han i en modell större och klipper gräs.


Hälsade på honom en stund och tog lite bilder. Det är ungefär vad man kan ha mig till nu.


 

Gården sedd från den övre av de två närmsta hagarna



   

En dunge för hästarna att röja upp i.


     

Här har jag försökt rita hur vi ev ska bygga boxarna, fyra som i en klump.


  

Andra sidan av mellanväggen, lite snett ritat dock

   

Delen till vänster blir sadel- och foderkammare. Det är en massa som skall rivas ut innan vi kommer så långt. Mitt i bilden (under bråten) är det gamla foderbordet.

 

  

Det finns två ingångar, dock ganska smala, och inte mindre än tre "gödseldörrar" på motstående sida, även de väldigt små.


Var både skottkärror och kossor mindre förr?

Ha det gott alla!

Av Viveca - 22 juli 2010 17:23

  

Att ha häst är ibland som att ha småbarn.

Marko lyckades igår äta upp en disksvamp i ett obevakat ögonblick. En gul som på bilden fast mer använd;)


Han välte spannen med diverse borstsaker och sprayer m.m och jag plockade upp allt med en gång. Allt utom en gul svamp som jag använder att olja in hovarna med rapsolja. Den låg framför hans ena hov och en broms surrade irriterande bakom rumpan på honom. Tyckte det var onödigt att riskera att få ett halvt ton Marko i huvudet, så jag gick och grejade lite med Vilda medan husse var kvar hos Marko.

-Vad tuggar han på? frågar M. Jag slänger en blick på marken. Svampen är borta! Marko sväljer precis innan jag hinner försöka få ut innehållet i munnen.


Åh, mitt samvete och oro för att han skall få stopp i tarmarna. Han fick lite vatten och olja, vilket han naturligtvis inte drack upp helt, trots de guppande äpplebitarna i. Observerade honom en stund, innan jag åkte hem för att laga mat och googla på "tid för tarmpassage häst" Hittade inget, men det ska ta ungefär 12 timmar. Stallägaren lovade att hålla ett öga på honom.


Åkte tillbaka senare på kvällen. Då kom han galopperande till mig. Lyssnade på buken: fina tarmljud. Helt opåverkad var han. Gav honom Betfor och Rapsolja.


Idag var han fortfarande som vanligt och bajsade normalt. Ingen svamp i bajset, men den har förhoppningsvis redan kommit ut.


Nu hoppas jag att faran är över och idag börjar hans försäkring att gälla också.

Ibland känner man sig bra dum!


Ha det bra alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards