Sparvöga

Alla inlägg den 5 december 2010

Av Viveca - 5 december 2010 19:01

Har haft en riktigt trevlig helg.

Igår tog min äldsta dotter en tur på Vilda och jag promenerade efter med Marko.

Det är nog litet trots på gång. Först bråk med vänster bakhov igen i stallet. Han var mer stökig än sist, men det gick att både kratsa och tjära den till slut, puh!


Sedan visade han sin styrka och snabbhet genom att försöka dra ifrån mig, tränga mig och vara allmänt bångstyrig. Hmm, det här känner jag ígen tänkte jag. Försökte djupandas och inte låta mig bli stressad eller rädd. Tog honom på små volter runt mig gång på gång. Berömde när han lyssnade på SAKTA! PTROO! BACK! och så var han igång igen. Passade på att pusta ut när vi var framme hos grannens hästar. Vilket tempo! Sedan försökte han hoppa upp på Vildas rumpa fast A satt på. Vilda tog det med ro, duktig flicka!


När jag och Marko gick före sedan gick det mycket bättre. Vi kunde till och med trava och sakta av på kommando:)


Har märkt att han börjat ta sig ton mot Vilda i hagen. Härom dagen laddade de sparkar mot varandra, men det verkade inte vara så allvarligt. Har även sett att han varit väldigt mycket på hennes bakdel och försökt komma upp några gånger. Men Vilda håller på sig;)


Så en liten valack har visst glömt att kulorna är väck och försöker nog klättra lite i hierarkin.


  


Kvällen tillbringade vi hos goda vänner på glöggafton. Riktigt mysigt.


Idag tog vi en promenad med båda hästarna. Mats tog hand om Marko och vi skippade träningsgrimman som jag tyckte hade varit en ganska bra idé med tanke på gårdagen. Han verkade väldigt lydig i stallet dock. Väl ute så satte han igång igen att trilskas. Åter igen försökte han komma upp på Vilda, men Mats fick stoppat honom. Sedan gick Marko och Mats först, då lugnade han sig.


Upptäckte att hagarna var öppna där småhästarna gått, så nu kan man gå en liten runda utan att vända om man vill ta en kortare tur. Perfekt för mig och Vilda då jag måste övertala henne en hel del när vi är ute på egen hand. Den rundan tog vi och det var riktigt tungt för benen i all snö som kommit under natten.


Annars är Vilda faktiskt väldigt tjock fortfarande, så nu har jag minskat givan något. Tror jag har gett dem lite väl mycket hö ett tag.



  

Hon ser nästan dräktig ut. Har faktiskt känt på spenarna, men de verkar vara normala. Känner inte riktigt för en unghäst till just nu;) Vem vet vad Vilda hittat på när hon rymt? I år var det dock bara en gång (vad vi vet;)) och i fem minuter.


Nej hon är nog bara en en fet liten ponny. Det är svårt att veta att Marko får tillräckligt och att hon inte får för mycket när de inte står var för sig i en box. Det ger sig nog. Får testa mig fram helt enkelt. Marko är lagom i hullet. Han får även lite havre än så länge. Får se om han verkligen behöver det. Vilda får hålla sig till mineraler, betfor, nypon och linfröolja.


Det är nog dags att Marko får börja använda hjärnan lite mer och får mer stimulans.


Dags att matte tar sig i kragen och börjar schemalägga träningen med de små liven. Dagarna går alldeles för fort annars. Det blir alltid en massa annat som kommer i vägen och så tänker jag att jag tar det imorgon...eftersom jag oftast har möjlighet att ta det en annan dag.


Skärpning helt enkelt...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards