Sparvöga

Alla inlägg den 13 december 2010

Av Viveca - 13 december 2010 17:17

Vilda har fått hosta. Hon har hostat till några gånger när jag ridit henne i veckan som gick. När A skulle rida henne förra helgen hoppade hon i sidled när hon skulle sadlas. Trodde det hade med att det inte var jag som sadlade eller att hon blev överraskad. Hon hostade till ett par gånger när A red henne också. Ofta snor Vilda åt sig lite grenar på vägen så jag tänkte mest att hon satt något i halsen. Men har varit lite misstänksam när hon hostat på mina ridturer. Så igår kväll hostade hon vid kvällsfodringen helt utan ansträning.


Detta ledde till att jag sov väldigt dåligt, med "ett öra mot hagen". Somnade till sist och vaknade av Vildas skriande klockan tre på natten. Tittade ut och såg att båda hästarna stod lugnt och fint vid en av ingångarna till hagen. Försökte lägga mig igen, ett illtjut från Vilda igen. På med termokläder och pannlampa. Host, host sade Vilda, men verkade i övrig ok. Tjuten kom sig av att hon var mycket irriterad på stackars Marko som inte gjorde en fluga förnär, men är man lite dålig så blir man ju irriterad.


Slängde till dem halva frukostgivan för att kunna sova igen. Somnade först vid sjutiden, när jag egentligen skulle gått upp och försöka få tag i veterinären. Missade telefontiden men talade in ett meddelande och får väl försöka imorgon igen.


Så här började det sist när hon hade luftvägsinfektion, men då var hon hängig och snuvig också. Motviljan att bli sadlad var ett tecken som jag borde reagerat mer på.


Min kära vän Maria kom och hjälpte mig så jag kunde tempa Vilda. Visste inte hur hon skulle reagera då det var första gången. Inga problem bara någon matar på med morötter i andra ändan;) Ingen feber heller.


Har luktat på hösilaget, men det är inte lätt med nästäppa;) Dessutom är balen öppnad i förrgår och förra balen luktade helt ok.


Misstänker att halmen är för dammig. Så trots att jag själv är allt annat än frisk så har jag mockat ut det mesta samt den våta delen av torvbädden.

         

Hjälpredorna var med i vanlig ordning. De började så fint att putsa bort all snö från fyrhjulingen, men sedan kom de vassa tänderna fram;) Aja baja!



Skulle åkt och köpt ny torv då vi bara hade en frusen bal kvar. Kände bara att efter tre kärror med gödsel, halm och blöt torv så var jag helt slut.


Så nu är det lite tunt med halm och lite torv i boxen, men det får vara tills imorgon. Som tur är går de ju mest ute. De får få allt hö på utsidan ett tag. Brukar annars fodra kvällshöet inne i boxen.


Jag hoppas hostan ger sig med ny miljö i boxen och skall höra med vet om jag kanske skall ge henne lite slemlösande. Än verkar det ju inte vara någon infektion i alla fall.


Tycker att mina hästar är väldigt känsliga. Trodde Nordsvenskar och russ var stabila. Men båda har ju problem med klåda och eksem och Vilda har känsliga luftvägar. Kanske är de allergiska mot mig?;)

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards