Sparvöga

Alla inlägg den 25 december 2010

Av Viveca - 25 december 2010 22:26

Hej igen! Det känns konstigt att fira jul utan barnen. Det är förvisso inte första gången, men jag har jobbat de senaste jularna. De firar varannan jul med respektive föräldrar.


Julafton förflöt utan klappar. Men katterna fick inslagen julskinka:) En tradition som jag tagit med från föräldrahemmet:)


  


  

Det där med mitt och ditt är inte så noga i katterna värld;)

 

Juldagen har mestadels tillbringats med hästarna.


Mats tog en promenad med Marko medan jag var ute och red. Marko hade skött sig jättefint, men varit lite orolig när Vilda gick åt ett annat håll. Mats trodde han skulle möta oss på vägen, men vi tog en annan runda. Igår tog vi en liten runda på åkern med Marko och Vilda bara för att se om Marko lydde. Det gjorde han. Så trotset var inte så långvarigt denna gång och förmodligen hade det en del med Vildas brunst att göra;)


Att Vilda bockade i galoppen idag igen satte myror i huvudet på mig. Hon har varit lite ovillig vid sadling också samt inte stått still vid uppsittning. Eller rättare sagt stått still tills jag ska svänga över benet. Inte blir det lättare när man är smidig som en michelingubbe i alla vinterkläder. Samtidigt har hon verkat nöjd och belåten för övrigt vid ridning. Ibland får hon ju för sig lite saker med;)


Jag har sedan hon föll ur ordentligt i kroppen förra vintern ridit med fårskinnspaden för att skona ryggen. Hon har alltid haft lite klena ryggmuskler.


På kvällen skruvade jag loss det koppjärnet som satt i sadeln samt tog fram det andra vidare järnet. Gick ut och provade dem i uteboxen. Hon är bra snäll Vilda med sådant. Jag testade hit och dit. Det vidare hade en mycket bättre vinkel, kanske skulle jag till och med behöva ett något vidare.


Passade även på att testa på Marko. Det satt som en smäck:) Så det blir att sadla lilleman snart då:)


Bytte sedan till det vidare järnet:  

  


I morgon blir det till att testa hur sadeln sitter med detta. Sitter den bra skippar jag paden ett tag igen. Ser fram emot en tur i snön igen:)

Ha en trevlig kväll alla1

Av Viveca - 25 december 2010 15:38

Hej på er allihop och god fortsättning!

Har varit ute på en kall och skön tur med Vilda, Sessan och Anna. Efteråt blev det pannkakor, mums.


Vilda tog några bocksprång i galoppen igen. Hoppas det är glädjeyttringar och inte något annat. Skall gå igenom sadeln, den kanske behöver byggas om lite. Hennes kropp har ju förändrats en hel del. Marko har också vuxit, dock inte så mycket på bredden som Vilda;)


Här följer lite bilder. Det är kul att se hur de växer och frodas:)


  

Vilda sommaren 07

 

        

Vilda oktober 07, första mötet:)

 

  

Juli 2008

 

  

Sadlad för första gången Nyårsafton 2008

 

  

Januari 2009


  

Vilda första uteritten maj 2009 


  

Fortsatt inridning juni 2009


  

Inkörningskurs juli 2009

 

 

Tömkörning i skogen augusti 2009


  

Hoppar till April 2010, efter förra vargavintern, har fallit ur lite igen.


  

Följa John maj 2010

  

En ny kärlek i juni 2010. Lille Marko

   

September 2010. Vilda tjock som en smock. Marko växer och frodas.


  

December 2010, fortfarande mage, men kanske något mindre?


   

December 2010, stor och vacker:)  


Ska nu ta mig en glögg och snart värma på lite julmatsrester.

Ha en bra juldag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards