Sparvöga

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Surt sa räven...

Av Viveca - 26 januari 2011 13:16

Hej alla!

Är en riktig surkärring emellanåt, värre än vanligt då jag försöker sluta röka. Jag började röka efter nio års uppehåll i samband med min skilsmässa för fem år sedan. Denna gång tar jag plåster till hjälp. Har tänkt att sluta mängder med gånger, men inte riktigt varit tillräckligt bestämd.


Har nu tröttnat på ständig nästäppa och återkommande bihåleinflammationer. Dessutom kan man ha mycket roligare för pengarna. När man närmar sig 40 börjar även kroppen att ta stryk av att ha levat så länge. Passerade en och annan KOL-patient när jag var på återbesök på handkirurgen i måndags och bestämde mig. Visserligen har varken KOL- eller lungcancerpatienter inverkat tidigare. Då jag rökte en liten period då jag arbetade på lungmedicin och även när jag jobbade på strålbehandlingen. Att förneka är en konst som alla missbrukare behärskar mycket väl. Bättre då att lägga den energin på annat. Summan av lasterna är konstant var det någon som sade. Det finns risk att det stämmer. Då gäller det att välja sin last med omsorg.


Fick svar på min magnetkameraundersökning av halsrygg och vänster axel/armhåla. I nacken fanns en hel del konstigheter. Bl.a ett diskbråck, två sammanvuxna kotor, förskjutning av halskotpelaren, trångt mellan några kotor med viss risk för nervrotspåverkan, samt två kotor som ligger i fel läge.


Misstänker att det kan ha med när Vilda sprang in i min rygg att göra. Inget av detta kan dock ha orsakat mina problem med vänsterarmen, eftersom den nerven har sina nervrötter längre ned. I axeln såg det bättre ut förutom någon vätskeansamling och en skada troligen orsakad vid finnålspunktion av en lymfkörtel, inga nervskador dock.


Alla skulle nog hitta något om de röntgade sig. Kroppen utsätts för stryk livet igenom och ju äldre man är desto mer skador. Fick med en skena att sova med tillhögerarmen som börjat domna på nätterna. Det är inte lätt att sova med den mojängen som dessutom var en storlek för stor.


Det är strålande solsken ute och det har kommit någon centimeter snö ovanpå islagret. Hoppas att det kommer litet till för fortfarande går man med livet som insats på vägarna och gårdsplanen. Hästarna går ytterst försiktigt i hagarna och nu har jag öppet mellan två av dem trots ett område med svallis. Jag ser ju att de tar det lugnt. I den övre hagen har det tittat upp litet gräs, vilket de är väldigt nöjda över. Är så sugen på att börja sätta igång med båda hästarna.


Pratade med Markos uppfödare igår. Balder (hingstfölet) har flyttat och har det toppen, dock blev det till en annan person. Skall åka och hälsa på hos uppfödaren till helgen eller i nästa vecka:) Hon ville bli av med en del skräp som hon kallade det. Finns nog något vi kan ha användning för.


Vårt hösilage har varit sådär. Vissa balar jättefina och andra rena skräpet. Den senaste var väldigt torr och jag hittade efter ett par dagar jord- och lerkokor i den.


Fick tag i småbalar:

  

Fick hem tre balar att prova. Hästarna älskar det. Det är inte så jätteblött. Det är väldigt grovt och litet gult. Ättiden har förlängts till det dubbla vilket är toppen nu när de inte har någon halm att tugga på. Skall hämta fler balar i helgen.


  


  


Tyckte det skulle vara käckt med småbalar, mer lätthanterliga. Javisst, 35 kg är ju inte svårforcerat, men hur skall man hålla dem? Det går bra att rulla dem så jag har packat hö i stallet i stället för på loftet. I morse försökte jag mig på att få upp en för trappan till loftet först genom att knyta ett långt grimskaft runt att hålla i för annars glider balen ur händerna, sedan med hjälp av ett hönät. Tyvärr sitter det en balk ovanför trappan som gör att jag och balen inte kan klämma oss emellan samtidigt, puh. Vi får väl lyfta balarna med lastbilskranen i alla fall på utsidan. Det blir väldigt skräpigt med hö inne i stallet och jag vet två som inte kommer vilja stå still i stallgången;)


Något annat jag tänkt på är formen på torvbalarna. De är också glidiga, för långa för mina armar och otympliga. Kan man inte förse alla plastbalar med handtag?

Nej, nu skall jag ut och fortsätta få ordning i stallet. Tyvärr har en stalltomte börjat sprida sina verktyg, plastpåsar och skräp lite för långt in på mina domäner;)


Ha en bra dag alla!

 
 
Stina

Stina

26 januari 2011 20:33

HÄRLIGT Viveca !!! Det där fixar du, fasen vad duktig du är !!

Jag tror inte det är bra att röngta sådär *s* risken är väl att du FÅR ont nu bara för att du vet om alla problem och röngenfynd ???

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

27 januari 2011 00:54

Tack Stina! Hur gick det för dig förresten?

Nej, det är nog bästa att inte veta vad man har i gömmorna, men jag vet ju att jag inte har några tumörer som trycker på några nerver och att mina domningar inte har med nacken eller armhålan att göra:) Får försöka låtsas som om jag inte vet något om hur det ser ut. Skulle jag få besvär så har jag fixat till mig en kopia på röntgensvaret för att inte bli hemskickad med Voltaren nästa gång jag söker hjälp på vårdcentralen;)

 
Carin

Carin

26 januari 2011 21:39

Hua! Och jag som tycker att jag har det kärvt. Skickar massor med tålamod och styrka till dig! Du är toppenduktig! HEJJA Viveca! Du kommer att klara rökstoppet galant! Tänk så illa man luktar, så dåligt man mår och så skönt det är att slippa det ständiga sökandet efter rökpauser... Midsommarafton 2007 klockan 15.00 tog jag mitt sista bloss!

Stor *styrke och tröst och krya på dig kram*//C

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Viveca

27 januari 2011 00:50

Tack Carin! Jag har slutat förut så jag klarar det igen, skall bara hålla fast vid det hela vägen, dvs livet ut. Att vara så dum att börja röka igen efter nio år är väl bara en gammal rökare;) Härligt att du fortfarande är rökfri. Bra jobbat! Kram på dig med! Jag mår faktiskt bra. När handen "försvann" för drygt ett år sedan var det värre dock;)

 
Stina

Stina

27 januari 2011 08:54

Jaaaa ... för mig gick det väl inte så bra med det där rökstoppet. Karaktären svek mig ... igen =(

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

27 januari 2011 14:41

Det är bara att ta tag i det igen, när du känner att du har bestämt dig:) Har själv gjort många halvhjärtade försök och ännu vet jag ju inte om jag lyckas. Men denna gång känns det som hjärnan är med på det hela:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards