Sparvöga

Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

Fri tillgång?

Av Viveca - 29 januari 2011 17:12

Idag har vi hjälpt en kompis att flytta. När lastbilen var tom hämtade vi hem 30 småbalar med hösilage. Har funderat på att prova fri tillgång, men har varit litet rädd att framförallt Vilda skall äta tills hon spricker, eller blir sjuk.


Vi prövade i alla fall att sätta ut en hel bal när vi kom hem:

      


Det blev inget bråk mellan hästarna i alla fall, vilket jag befarat eftersom balen är ganska liten och blir allt mindre. Nu har det gått 2 timmar sedan jag satte ut den och de äter fortfarande. Än så länge är det ok för det brukar ta två timmar att äta lunchhöet nu med det grova hösilage, men jag tror att de kommer hålla på tills den är slut. Har läst lite om detta att gå över till fri tillgång och tydligen brukar de matfrossa de första veckorna. Undrar hur detta skall gå och om jag härdar ut?


Någon som har erfarenhet av detta? Tips och synpunkter tas tacksamt emot:) Hösilaget är inte analyserat, men är från förra sommarens skörd så jag tror inte det är alltför kraftigt.


Ha en bra lördag!

 
 
Ann

Ann

29 januari 2011 17:58

De brukar ju matfrossa i början som du säger och det brukar ju gå över.
Vissa går det inte över på och då kan man ju alltid sätta på munkorg vissa stunder om man inte vill att de ska få i sig för mycket och de ändå ska ha lite att pyssla med.
Så gör jag för Hilma och det funkar utmärkt!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

29 januari 2011 18:14

Jag får väl ha lite is i magen;) Vilda hade i stort sett fri tillgång när jag köpt henne. Dvs jag gav så stora mängder att hon inte åt upp allt. Detta eftersom hon då var väldigt mager, men nu är hon redan litet tjock. Så jag hoppas tioöringen trillar ned snabbt och att de fattar att de inte behöver äta hela tiden. Funkar det inte så går jag över till att fodra flera gånger per dag igen. Vilda skulle bli tokig med munkorg och säkerligen hitta på ett sätt att få av sig den. Det är ju mest för deras skull jag testar detta. Nu när jag inte kan ge dem halm att tugga på. Det finns även s.k slowfeeders att använda så att de bara kommer åt litet i taget. Balarna är väldigt hårt packade och stråna är grova så på det viset är det ju bra:)

Var precis ute och tittade till dem. Vilda hade tagit en paus, kors i taket;) Men började äta igen när jag kvar där så frågan är hur länge hon pausade? Vi får se hur det går, bara hon inte blir sjuk. Det är det inte värt.

 
kicki

kicki

29 januari 2011 22:30

ja hon får ju inte hetsäta sig sjuk...

hästar som är vana med fri tillgång upplever jag att de blir mkt lugnare i sitt ätbeteende, de vet att maten finns där. det kan se ut som att de inget annat gör än äter men ofta står de o plockar några få strån i taget, till skillnad från hästar som får portioner att snabbt glufsa i sig för att ingen annan ska hinna före....
men det är klart, somliga individer fungerar det inte med helt enkelt, inte när vi vill forma dem efter våra behov.
hoppas du hittar en lösning som funkar!
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

30 januari 2011 09:47

Upplever att Vilda ändrade sitt ätbeteende när vi skaffade det grova hösilaget. Hon är lugnare, mindre vaktig och mindre irriterad.

Men i går kväll stod de fortfarande och åt ur balen. Vilda såg ut som om det var på väg upp igen, fast hästar inte kan kräkas.

Hon hade löst bajs i svansen och rörde sig extremt långsamt så jag vågade inte fortsätta. De hade klämt i sig 20kg mellan kl 15 och kl 20! Med morgongivan blev det 27 kg.

Kanske skulle hon lugna sig om jag fortsatte, men eftersom hon redan är lite rund så vågar jag inte riktigt. Sedan verkar hon fixerad av att stå och äta just ur balen. När vi tog ut den och lade in några tussar i boxen, då åt hon inte. Hon var nog ganska mätt;)Vi får se om jag testar igen. Idag får de vila magarna lite med de gamla utfodringsrutinerna.

 
Anne-Lie

Anne-Lie

30 januari 2011 12:09

Jag rekommenderar just slowfeeder nät som du nämnde ovan! Fri tillgång ger ett bättre ät beteende när dom vant sig, vilket kan ta ett tag, och under den tiden tokäter dom :S
Med nätet på kan de "tokäta" utan att få i sig enorma mängder. Och när dom lärt sig att mat alltid finns, lugnar det sig.
Lycka till =)

http://monzan.bloggplatsen.se

Viveca

30 januari 2011 18:37

Jag tar mig en funderare på detta. Marko behöver ju få i sig mer så länge han växer, men trots att de inte fodras separat så är han kanonfin i hullet. Det är Vilda som är den svåra just nu.

 
kicki

kicki

30 januari 2011 17:36

ja det var en rejäl frossardag det för vilda. huvva...

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

30 januari 2011 18:35

Japp. Idag verkar hon inte lika hungrig som hon brukar;)Hon lämnade t.om lunchhöet för att sällskapa med mig när jag mockade, men de har fått som vanligt idag. Tror kanske det är lättare att gå över från bete till fri tillgång än som nu mitt i vintern när höet är som mest intressant.

 
Stina

Stina

30 januari 2011 20:28

Billan fixar inte fri tillgång. Hon blir smällfet.
Hur jag än vänder på det så äter hon för mycket så jag har lagt ner det .

Hoppas det funkar för dig, de flesta hästar frossar ju i början och lugnar sig sen.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

30 januari 2011 21:33

Har lagt ner försöket för tillfället. Det går ingen nöd på dem som det är nu. Misstänker att Billan och Vilda är ganska lika;-)

 
ylle

ylle

31 januari 2011 10:01

Undrar jag om det funkar på kallblod om de inte rör VÄLDIGT MYCKET på sig i hagen... jag skulle nog vara försiktig.. annars tror jag på fri tillgång för växande och smala hästar, de blir mycket lugnare vid fodret då. Slow feeder nät kan ju vara en lösning?!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

31 januari 2011 10:24

Ja undrar sa flundra? Har ju en som växer, men den andra är långt ifrån smal;) Tycker de verkar trivas ganska bra med de vanliga rutinerna. Vilda blev dessutom heltokig efter att ha fått sin spann med olja, mineraler och betfor på kvällen när vi testat fri tillgång.

Då skulle hon ha Markos spann med. Det var länge sedan hon slutatade jaga den. Hon brukar ställa sig och tugga hö när hennes är tom. Men då var ju inte höet särskilt intressant längre. Man kanske inte behöver ändra på sådant som fungerar, men man vill ju hela tiden göra små förbättringar för dem. Ett slowfeedernät kanske skulle vara en lösning eller så får Marko i sig för litet. Jag avvaktar och funderar...

 
Viveca

Viveca

31 januari 2011 10:28

Jag tror att de skulle röra sig mindre i hagen med en bal ståendes där. Annars går de ju och letar och skrapar efter föda, men är maten serverad så kommer de nog stå där hela dagarna. I alla fall i början;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards