Sparvöga

Alla inlägg den 11 maj 2011

Av Viveca - 11 maj 2011 08:25

Hej alla! Jag har blivit skitdålig på att blogga och att besöka min favoriter ER! Nu smörar jag lite så att ni inte skall tröttna helt...


Jag har i alla fall hållt min deadline och min text är inskickad. Den kommer att publiceras, vilket i och för sig inte är så fantastiskt eftersom det inte var någon tävling eller liknande. Så många bidrag som möjligt ville de publicera och alla 28 bidrag från Orust kommer med. Här är lite info. Om jag aldrig blir författare så kommer jag i vilket fall ha en riktig bok med ett av mina alster i. Det känns lite lyxigt att de skall korrekturläsa texterna om inte annat.


Jag har sedan några dagar släppt upp hästarna i den vinterhage som jag låtit vila lite för att gräset skall ta sig. Jag är lite orolig att inte betet skall räcka. Nu  i början stänger jag till nattetid och ger dem en giva hö så att de skall vila magarna en stund från gräset och huden från knotten.




  Här brände vi för ett tag sedan av gammalt torrt gräs från sommarhagen. Det är där jag har min s.k ridbana.

 

Nu väntar vi med spänning på att det skall bli lika grönt och fint där som det blev på de andra ställena vi luntade på.


Efter en svalare vecka som inkluderade knottens ankomst blev det så plötsligt sommar.


  Körsbärsträdet står i full blom

 

  Insekterna har anlänt. Här en humla som inte ville vara med på bild.   Jag försökte verkligen tills jag fick nackspärr. Här bara häcken som sticker upp.

 Här vår lilla provisoriska uteplats under körsbärsträdet. Fast jag tror den blir permanent tills körsbären börjar falla.

     

 En pion strävar mot ljuset.

  

Mmm, längtar till första pajen...

 

  

Häromkvällen trodde jag att vinbärsbuskarna var fulla med bär redan. Men det var bara blommor. Så sööta!

 

    Gårdagens projekt. Ser ni det gigantiska sorkhålet?

 

Igår blev dagen inte riktigt som jag tänkt mig. Jag började med projekt "Så grönsakslandet"


Sedan blev jag distraherad av de här två:

     


Båda iklädda pyjamas. Marko fick sin på sig i helgen när jag kom på honom med att ha kliat baken så pälsen stod rakt upp. Där gick min plan åt helskotta. Att han skulle klara sig med insektsmedel och tillgång till uteboxen. Så i måndags började Vilda med sitt infernaliska kliande runt boxens dörrkarm och ladugårdsväggen. Henne hade jag större förhoppningar om. Hon hade ju bara klåda första delen av sommaren förra året och klarade sig resten med bara insektsmedel.


Jag köpte ett nytt täcke till henne då marodören Marko rev sönder hennes gamla, förra året när han lånade det.


Inspekterade så det nya täcket igår i min såpaus. Bogbanden var av! Tyckte att tyget och kvaliteten inte kändes riktigt som den brukar. Det bar iväg till Hööks igen där jag bytte till ett annat märke. Konstigt med storlekar dock. Det nyaste täcket sitter som ett korvskinn på henne, medan det andra var för stort runt magen.


Så min planerade ridtur skippades. Förresten var det för varmt på dagen:

  Vilda svalkar sig

 

På kvällen kom knotten i tusentals tror jag.

Så jag och Radar fortsatte med grönsakslandet:

       


  Skall bli spännande att se vad som kommer upp.

 

Potatisen har blivit uppgrävd dagligen av katterna som tror att jag har ordnat en gigantisk kattlåda. Igår var de där flera stycken inklusive en koltrast som säkert fick smak på fröerna. En fiberduk borde jag köpt när jag var och bytte täcket...


  Lite pynt utanför stallet. I bakgrunden vinterpäls som fälls i massor under speciellt Markos täcke. Hans maglapp är alltid full av päls, men men, pest eller kolera. Snart har han nog fällt färdigt även under magen.

 

Kram på er alla! Ha en riktigt skön dag!





Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards