Sparvöga

Alla inlägg den 25 juli 2011

Av Viveca - 25 juli 2011 20:08

Har nu jobbat första natten efter semestern. Det var helt ok.Har ett fantastiskt bra jobb måste jag säga.


  Hästarna har roat sig kungligt i nya hagen med att bland annat avbarka lite träd.     fyrhjulingen är min vän och packåsna när vatten och annat skall till hagen... 

Bären är goda


    och husmodern i mig vaknade en stund...

 

Idag skulle vi egentligen haft en ridtur med grillning i skogen, men pga vädret så blev det inställt.


Istället tog jag mig till hagen och två blöta fyrbeningar där vi passade på att träna lite. Det blev förflyttningar och "nudda plastpåse" vilket jag introducerade häromkvällen. Fick för mig att filma det hela med, vilket inte var det lättaste.


Jag är van att använda båda händerna att visa med vid förflyttningar och för att kunna hålla ett bättre avstånd, men hästarna var duktiga. Marko stal hela showen som vanligt och Vilda vågar inte riktigt ta plats även om jag försökte fördela mina gracer. Detta märks i början av filmen då jag flyttat mig från Marko som undersöker plastpåsen på egen hand. Vilda vill gärna komma men har ett öra på vad Marko kan tänkas få för sig. Hon spänner sig lite mycket när han är med men samtidigt riskerar jag inte att hon blir för bufflig. Motivationen att göra rätt är på topp tack vare konkurrensen. Anspänningen släpper nog så fort de lär sig att båda får belöning vid önskat beteende.


Framdelsvändningarna blev väl sådär idag då jag inte kunda visa med båda händerna. Annars gör han dem mer eller mindre perfekta. Samtidigt är det fantastiskt vad lite som gör skillnad i kroppsspråket och hur små förändringar hästarna uppfattar.


Skall försöka få med "kameramannen" snart så ska vi även visa lite sidvärtes för det om något är häftigt att göra.



Jag har som vanligt lagt till musik i klippet för att slippa höra mig själv. Det var kanske inte så pedagogiskt, men de kommandon vi använder är: smackningar/kom, ptrooo/stanna, back, nudda, flytta rumpan. Har ni tur/otur så kanske ni hinner höra mig innan ljudspåret är färdigt;)


 Ha en bra dag alla!


Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards