Sparvöga

Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Månadens boktips...

Av Viveca - 30 juli 2011 02:44

...tänkte bli bättre på att fylla den här kategorin. Jag läser och läser, men glömmer att dela med mig.


Sitter nu på jobbet och har det ganska bra eftersom patienterna verkar ha det ganska bra.


Det är litet sent att öppna boken jag läser för tillfället, men den är så fängslande och spännande att jag kanske tar fram den.


Varsågoda:

 

Ninna ninnanna ni nanna ninna...


Just nu läser jag: Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist.

Den handlar om utanförskap och ondska. Den är ganska blodig på sina ställen och mörk, men samtidigt finns det en värme. Det var kanske inte den bästa boken att läsa just nu eller så var den det. Det blir mycket våld och hemskheter i mitt huvud för tillfället, men jag sträckläser boken tills ögonen inte orkar. Det är verkligen ingen vanlig rysare, utan den har ett mycket större djup än så.


Det var min dotter som tipsade mig om en annan bok av samma författare: Hanteringen av odöda på flygplatsen när jag skulle ha mig lite reselitteratur. Den var också bra och var utläst efter ett par dagar. Även den behandlar utanförskap, att vara annorlunda. Den beskrivs som en skräckroman, men jag tycker att själva skräcken inte är det som utmärker någon av dessa böcker, men hade de gjorts om till dåliga filmer utan det där djupet som böckerna har så hade de nog blivit B-skräckisar.


När man ser världen ur "de annorlundas" perspektiv så undrar man vem det är som är normal egentligen. Ingen direkt ny tanke, men mycket fängslande.


Så läs dem om ni inte redan gjort det!

Natti, natti


 
 
Stina

Stina

30 juli 2011 06:35

Gillar boktips ! Ska kolla upp dom här böckerna =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

30 juli 2011 18:14

Gör det!

 
Kim

Kim

30 juli 2011 14:48

Ninna ninnanna ni nanna ninna.. :D

Har sett böckerna på ljudbiblioteket, men jag gillar inte science fiction och dessa verkar lite läskiga...
Men jag kan ju prova, vilken av dem rekommenderar du ?

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

30 juli 2011 18:14

De är lite läskiga på ett sätt och även om de kallas Science fiction så tycker jag inte det är några typiska Science ficton böcker. Hanteringen av odöda innehåller en hel del overkliga/övernaturliga saker, men de skildras i en verklighetstrogen nutida miljö och med så ingående beskrivningar av personerna och deras tankar att det inte känns som otänkbara scenarier. Lilla Stjärna innehåller färre övernaturliga händelser, och skildrar också annorlunda sätt att tänka och vara. Jag vet inte vilken som är bäst. De är både lika och olika. Han har fått bra kritik för sin bok Människohamn. Den har jag dock inte läst. Du kan ju pröva att börja med Hanteringen av odöda. Sedan är ju smaken som röven klöven;) Men jag gillar varken Fantasy eller Science ficiton så jag anser inte rikigt att böckerna hör hemma där. Det finns ett ganska stort socialpsykologiskt djup i dem och det är väl det som fångar mig:)

 
Ann

Ann

1 augusti 2011 23:00

Jag gillar sånna böcker och älskar att läsa, så jag ska absolut se om jag kan hitta dem! :)
Läser ganska mycket nu på mitt sommarlov! hi hi

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

2 augusti 2011 11:08

Har nu läst ut Lilla stjärna. Gillade inte riktigt den sista delen i boken. Tycker att den tappade fokus och djup, men klart läsvärd. Hanteringen av odöda var bättre, med facit in hand. Men läs dem. De finns i pocket.
Kram!

 
Bea

Bea

4 augusti 2011 17:23

Nej, dem har jag inte läst. Tack för tipset!
Hoppas allt är väl. Kram Bea

http://beabloggar.devote.se

Viveca

5 augusti 2011 00:27

Det är sådär men det man inte dör av...
Kram! Förresten som jag skrev i någon kommentar efter att jag läst ut Lilla Stjärna. Den tappade på slutet. Hanteringen av odöda var bättre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards