Sparvöga

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Nöjd!

Av Viveca - 24 oktober 2011 10:11

Har jobbat fredag och lördag natt. På lördagen firade vi Mats barn som fyllt år alla fyra. Tre av dem fyller på samma dag. Vi var hemma hos deras mamma. Tycker man att det är ett zoo här så överträffar de det med råge. Hundar, hundvalpar, katter, ankor och höns i en salig, men härlig röra. Kontentan blev dock att jag är ganska trött efter helgen.


Igår trotsade jag detta och tog Marko på promenad. A red Vilda och sedan bytte hon av med C, Mats sons flickvän. Marko var som vanligt snabb första halvan av rundan. Mycket tjat från min sida i vanlig ordning. Sakta! Sakta! Sakta! Braaa!. Resten av rundan går jag före på ett grimskafts avstånd. Då är lilleman trött, kanske mest i huvudet efter mattes förmaningar?


Vilda fick bootsen på sig igår. Jag har ridit utan de senaste gångerna då hon verkat oöm. Men vilken skillnad (om det nu var det?) Hon skrittade på raskt, gick i form med svansen lyft och nacken krökt. Öronen vippade mjukt och var vinklade mot ryttaren (A och C) hela tiden. Wow! Väldigt nyttigt att se när någon annan rider henne särskilt när hon har en bra dag. I traven gjorde hon något som jag sett förut när andra ridit ibland. Det ser nästan ut som om hon töltar. Hon har en väldigt fin trav och är fantastiskt skön att sitta på oavsett tempo, men den här töltaktiga traven undrar jag vad det är. Jättefint ser det ut. Kan det vara någon typ av jog? Känner att jag är dålig på det här och inte spelar det någon roll. Eller så är det bara att lilla tjockisen börjar komma i balans med sin kropp? Får försöka filma någon gång och få ett utlåtande av er experter:)


Hissar idag:

 

Gympadojorna och tjockisen:)

 

Samt lille Marko som igår gick helt lugnt genom stängslet och lät matte öppna och stänga med sin fria hand utan att hispa till det:)

 

Ha en bra dag alla!

 
 
Viveca

Viveca

24 oktober 2011 11:46

Har nu tittat på lite filmer och läst på om tölt och jog. Det ser inte ut som jog i alla fall. Nej, något åt det töltaktiga hållet med höga benlyft fram och bra påskjut bak. Visserligen lyfter hon inte fullt så högt som riktigt fintöltande islandshästar. Så var det det här med takten. Tölten skall vara fyrtaktig, hmm får räkna nästa gång. Tydligen är det inte helt ovanligt med tölt hos andra hästraser än islandshästar. Det är något som avlats bort hos övriga raser dock, men skiner igenom ibland. Spännande...Framförallt gillar jag att hon har hittat påskjutet och orkar gå i form. säkert har hon haft denna "gångart" även med mig på för när hon "travar" långsamt så känns det annorlunda än när hon sträcker ut i traven. Kanske har hon fler växlar än backväxeln och tomgången trots allt;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

24 oktober 2011 20:28

Ja för länge sen kunde ju ALLA hästar tölta, det var ett bekvämt sätt att rida långt på.... kul! Om du kan räkna "black and decker, black and decker" till traven så har du fyrtakten! Den (tölten) kan ju också vara mer åt trav- eller pass, inte helt ovanligt.

http://http;//ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

24 oktober 2011 23:20

Får testa black and decker. Kanske är det helt enkelt att hon börjat samla sig mer i traven. Det ser i alla fall snyggt ut och verkar bekvämt för både henne och den som rider.

 
Kicki

Kicki

25 oktober 2011 15:38

härligt att hon verkar lita på, och tycka det är skönt med bootsen!
vad lattjo om hon kan få till en "töltaktig" gång, helt otroligt är det ju inte, förr kunde som sagt alla hästar tölta =) vi har en fd nordistravare i stallet som gärna tar till ngn slags tölt och passgång ibland, och kikar du tex vid voltstarter på travet så är det ofta flera hästar som gränsar till tölt.

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

25 oktober 2011 18:56

Idag var de på på fem röda:) Hon trampar ned hoven i dem och står still, hujedamej. Och med tanke på hur hon ogillar när man grejar med hovarna annars så är det ett bra betyg på bootsen:)

Hade med sällskap idag utrustad med mobil, men idag var åsnan enveten och lat. Det blev väl någon slags trav några meter i stöten så jag får vänta tills hon har hästsällskap igen för att kunna få det på film;) Det krävs att hon är framåt för att få till det. Men hon känns så himla stadig i kroppen nu överhuvudtaget så jag är nöjd. Motionen gör nytta även om fettet tar längre tid att få bort. Hon musklar sig och blir mer bärig. Kondisen är mycket bättre med. Eventuell tölt är bara en bonus;)

 
Kim

Kim

27 oktober 2011 17:17

Roligt att det går framåt med båda två nu.

Att Marko nu kan gå lugnt igenom staketet är ju toppen.

Så bra att Vilda accepterar bootsen så bra.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

28 oktober 2011 21:02

Just nu känns allt toppen. Det går ju upp och ned ibland;-)

 
Stina

Stina

28 oktober 2011 06:56

Spännande, hoppas du får till det på film så vi får kika =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

28 oktober 2011 21:00

Ja, det hoppas jag med så jag kan detaljstudera det hela.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards