Sparvöga

Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Förslag på medryttarannons...

Av Viveca - 8 november 2011 11:51

Vad tror ni om detta förslag?


Något som skall bort eller till?


Sökes: Ansvarsfull vuxen medryttare. Du behöver inte vara någon toppryttare, men du bör ha en ängels tålamod, ett hjärta av guld och en vilja av stål. Tycker du dessutom om att arbeta från marken, är intresserad av körning/inkörning är det ett plus men inget krav.


Finnes: Femårigt D-ponny sto. Korsning Nordsvensk/russ (eller var det åsna?). Hon är matglad och lite för tjock. Hon är grundriden. Går bra i de flesta gångarter. Har en underbart mjuk och fin trav. Galoppen har dock en del övrigt att önska. Hon har dessutom ev. tölt i sig.


Inkörning är påbörjad. Går barfota/boots fram. Hon har mycket vilja och vill man samma sak så ger hon allt. Hon kan om hon vill är en bra beskrivning. Hon är vidare cool och stannar hellre och spanar in potentiella faror än att hon sticker. Kan dock vara svårt att få henne framåt när hon fått för sig att stanna. Vid möte med bilar brukar det funka bra, men hon kan reagera ibland främst på större fordon som bussar, lastbilar, traktorer och bilar med släp. Hon rids främst i skog och mark, vilket hon trivs bäst med, men tillgång till gräsbana/del av hage finns. Den är dock ej upplyst.


Söker medryttare då jag tror att det är nyttigt att någon annan rider henne samtidigt som jag behöver lägga lite mer tid på min andra häst. Har inga direkta krav på mockning och fodring. Men är du här vid tid för fodring så är det uppskattat med hjälp de gångerna. Har inga krav på hur ofta eller speciella dagar, men det är bra om jag vet vecka för vecka så jag kan planera när jag själv skall träna/rida. Jag arbetar oregelbundet och nattetid. Är ledig ganska mycket.

 

Någon som vill leka med mig?

 


 
 
Kim

Kim

8 november 2011 14:41

Trevlig och bra förklarande text.

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

9 november 2011 10:22

Tack! Återstår att se om jag gör slag i saken. Det finns för och nackdelar med allt. Här är det inte så lätt att få medryttare heller då det finns väldigt mycket hästar och många har egen häst. Lättare att få ungdomar eller barn som medryttare, men jag vill inte gå och oroa mig för att det händer något med medryttaren hela tiden. Vilda har även sina sidor ibland och man måste ha lite pondus när man hanterar henne.

 
Kim

Kim

9 november 2011 19:34

Och med en vuxen person kan du med lite tur få utbyte av.
Med för unga ryttare blir det också ofta busridning.
Du kan alltid annonsera och kolla vad du får för svar, det går ju alltid att säga: tyvärr nej jag har fått en annan...

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

10 november 2011 07:23

Precis. Jag trodde jag hade två intresserade, men det verkar lite segt. Annars är det ju toppen om man redan känner någon. Busridning kan de ju försöka med;) Då får de allt vara ett helt gäng med hästar. För att busrida Vilda är nog inte det lättaste;) Jag funderar lite till och skall kolla med några jag känner först:)

 
Stina

Stina

9 november 2011 20:34

Tycker annonsen är kanon !
För min del så har jag provat medryttare en gång, och det räcker.
Nackdelarna uppväger fördelarna, åtmnstone för mig =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

10 november 2011 07:17

Vad bra! Tycker själv att den stämmer ganska bra. Frågan är hur många som nappar. Men det kanske finns någon enveten ängel där ute.

Jag tror att det är ganska vanligt tyvärr. Sedan kanske du är lite väl snäll Stina;) Jag kommer inte skjutsa till träning eller tävling och dylikt. Om någon vill träna och tävla åsnan på annan plats, så är det varsågod men det får vederbörande sköta själv. Sedan kan jag ställa upp med handräckning om jag är ledig och känner för att följa med och titta för det skulle jag ju gärna vilja i så fall.

 
Ann

Ann

11 november 2011 09:06

Själv har jag iofs bra erfarenhet av medryttare som jag hade i många år men har ingen nu eftersom det är svårt som du säger att hitta en bra. Är nog lite bortskämd från min förra... men är hellre själv än har en som jag inte trivs med.
Tycker annonsen var bra och beskrivande och som Kim sa, det går alltid att säga nej tack!

kram

http://annrosdahl,bloggplatsen.se

Viveca

11 november 2011 22:24

Det viktigaste är väl att personkemin stämmer och att man kan komma överens. Jag har egentligen inte så stora krav, men vill ju inte ha någon slarvpotta eller latmask trots att inget egentligt jobb ingår. Samtidigt är jag ingen pedant, bara Vilda tas om hand ordentligt.

 
ylle

ylle

13 november 2011 20:19

Jättefin text, men min åsikt är att du borde ta bort en del av "kräver ingen mockning eller medhjälp", för just det KAN du ju faktiskt behöva (och har rätt att kräva) Skriv ingenting om det alls, det får man ju diskutera när någon hugad spekulant hör av sig. Sedan tycker jag (baserat på min egen erfarenhet av medryttare) att det är bra om man bestämmer vissa dagar, som man sedan kan ändra vid behov. Blir det för "löst" så är det risk att det kommer att göra dig galen att inte veta.... det här är vad jag tycker, take it or leave it!!!! kram

http://http;//ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

13 november 2011 22:52

Det har du nog rätt i Ylle, men egentligen är det viktiga att någon annan kommer upp på henne ibland för att jag märker hur hon mognar och tycker det är roligt de gånger det händer. Men när valpen kommer så kanske jag bill ha hjälp med mockning trots allt... Jo jag vill ha bestämda dagar fast det kan vara med en veckas varsel. Tack för dina synpunkter. Annonsen ligger ute, men ingen har svarat...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards