Sparvöga

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Växer så att det knakar...

Av Viveca - 27 december 2011 20:45

Hej alla!

Hoppas ni har haft en riktigt god jul.


Idag har jag och Vilda äntligen kommit ut på en ridtur. Det blåste som attan, men var lugnt och skönt i skogen. Det var mycket att titta på längs vägen. Vimplar som blåste i vinden, nedfallna träd och grenar. Efter lite övertalning vid grannhästarna i vanlig ordning så gick det riktigt bra bara hon fick stanna och spana in lite spöken och troll. Några tuggor enebuske och gran slank ned i farten. Hon var riktigt pigg och det var hela två veckor sedan vi kom iväg sist. Sadelgjorden fick dessutom spännas några extra hål, så trots mitt dåliga samvete är jag väldans nöjd.


Näste man till rakning är Marko. Så jag hoppas kunna tajma in träning eller promenad när Doris sover middag.


Doris växer så det knakar. Regntäcket når inte längre till svansen. Halsbandet som vi använder ganska sällan sitter för tight på innersta hålet från att ha varit för löst. Hon fyller nu ut sin bädd:

Här den 15/12. Visserligen ihopkrupen, men tar bara upp ena hörnet.

 

 

Här idag den 27/12

 

Hon måste ju få växtvärk?

Försökte väga henne första dagen på hushållsvågen. Den visade 4,4 kg (ca då hon inte var helt stilla). Igår vägde jag henne efter att ha "klickat" henne till att kliva upp och sätta sig på personvågen: 5,2 kg. Hon har alltså gått upp 800 g på 11 dagar. Fascinerande.


Tränar gör vi. Nu kan Doris "sitt", "ligg", "hit, även med störningar", "kryp" och "tass". De två sistnämnda sitter inte till hundra procent ännu:)


Annars är det en hel del "Nej". Hon är extremt enveten (undrar om jag dras till envetna individer;)).


När hon är vaken är det näst intill omöjligt att fota henne. Antingen rör hon sig alldeles för snabbt eller så springer hon in i kameran.

Här ett försök när hon dödar en tomteluva:

   

Inte ens maten distraherar tillräckligt. Hon är redan på väg till kameran.

 

Här har hon somnat i soffan på E´s bröst...

 

Ha en trevlig kväll alla!


 
 
Kicki

Kicki

29 december 2011 11:59

japp det är otroligt hur de växer djuren! tänk hur mkt som händer med en häst första året! kroppen och livet är förunderligt!

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

30 december 2011 01:43

Ja, det går undan. Hästarna har ju också vuxit en hel del sedan jag skaffade dem (inte bara på bredden;) Men på ett mindre djur så blir det så märkbart när man t.ex skall bära dem:) Kroppen är fantastisk och livet med:)

 
Kim

Kim

29 december 2011 13:14

Tycker det låter som om Vilda är piggare nu för tiden, eller?
Vi har en liten häst som lätt blir lite rund.
Men när hon går ner i vikt så märks det på hennes humör, hon blir mycket piggare när vi rider henne.

Dom växer som ogräs i den åldern!
Härligt foto när hon ligger utslagen i sin säng, utstrålar trygghet mysigt!

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

30 december 2011 01:41

Jodå hon är piggare. Dels beror det nog på bantingen och dels på att det varit lite uppehåll i träningen. Vilar hon för mycket så blir hon seg dock, men lite uppehåll ibland gör att hon uppskattar att komma ut och göra lite nytta. På Vilda märks det direkt på humöret om hon är hungrig dessvärre och det är ju hennes normaltillstånd;) När betet sinar eller när jag minskat givan är hon ganska grinig men det brukar gå över och hon blir som du säger piggare när hon är smalare. Inte så konstigt. Det är väl samma för oss människor?

Doris verkar ganska trygg hos oss. Jag älskar när hon vill kura hos mig och kommer studsande med viftande svans på morgonen för att pussas:)

 
Stina

Stina

30 december 2011 18:46

Bra jobbat med Vildas magomfång!
Det är inte dte lättaste med hungriga och runda små hästar =)

Och Doris .....så SÖT !!!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

31 december 2011 12:46

Tackar! Det känns riktigt bra. Vill gärna kunna känna revbenen utan att trycka för mycket innan våren;)

Doris är en liten sötnos:)

 
Ann

Ann

31 december 2011 14:59

Hon är så söt lilla Doris!
Söt som socker!

Gott Nytt År på er!
kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

2 januari 2012 10:31

Just nu är det en väldig tur för henne. Hon är på precis allt. Så jag har fullt upp;)

Gott nytt i efterskott:) Kram!

 
ylle

ylle

2 januari 2012 15:46

Så otroligt gullig hon är!
Roligt att Vilda känns piggare, det brukar ju bli så när de vilat i hagen ett tag, kul att komma ut!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

2 januari 2012 16:10

Gullegris:) som en liten minigris...
Ja vila är på gott och ont. Känner mig lite stressad just nu när jag inte hinner allt jag vill, men jag visste ju att det skulle bli såhär ett tag. Passade på att fixa mockning och höpackning när Doris sov sin tvåtimmarslur, trodde jag. Men hon börjar bli lite misstänksam och märker nu när jag försvinner. Det blir till att öva på att vara ensam vaken mer. Vilda kan jag ju rida på kvällen när Mats kommer hem. Marko är ju lite väl hispig att tömköra ensam med pannlampa än så länge. Var sak har sin tid...Skall bli skönt när kvällarna blir ljusare:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards