Sparvöga

Alla inlägg den 29 mars 2011

Av Viveca - 29 mars 2011 08:38

Hola alla!

Ledsen för frånvaron, eller ledsen är jag inte, men samvetet gnager lite grand.



Tyckte Vilda rörde sig lite knyckigt på väg från hagen i torsdags.


  Hoppade därför över sadlingen. Det blev tömkörning istället.


Trodde hon skulle vara lite pigg och tittig pga blåsten, men hon var snarare vårslö och ville helst sola.


Hon haltade på vänster fram och det verkade liksom låsa sig i armbågsleden. I hagen betedde hon sig som vanligt. Hon galopperade, travade och busade med Marko. Men hon fick inte med sig vänsterbenet riktigt. Förmodligen en sträckning efter spring i leran, men det är andra gången på samma ställe. Hon är litet trång mellan armbågsleden och bröstkorgen. Förmodligen är det en svag punkt på henne.


Lite tömkörning var nog bara nyttigt. Vi prövade lite serpentiner och klättring, fast klättringen gick knackigt med benet.


Efteråt blev det massage och stretching.


Det är vår här, men i söndags kunde man undra. Mängder av snö och snålblåst.


Hästarna fick komma in för "spabehandling" Vilda fick massage och stretching. Marko fick svansmassage och allmän omvårdnad av husse.


I fredags gjorde jag intimtvätt på Marko. Han var jätteduktig, men vad gegga det kan samlas. Problemet är bara att själva pillevippen är lite skorvig och den vill han ju helst inte att man pillar på (då drar han in den). Förmodligen är det efter knottens framfart i somras och det var ju det jag egentligen ville få bort. Någon som har något knep?


Och så hängde jag på honom för första gången. Han var litet rädd för pallen så först fick han träna på att docka in mot den med mig uppe på. Sedan hängde jag mig försiktigt över honom. Första gången gick han undan och jag blev hängande mitt emellan pallen och hästen. Andra gången stod han kvar, men jag hade en fot kvar på pallen. Duktig kille!


Här från igår Marko och Vilda delar med sig av pälsen till fåglarna:

     

Här är litet av Markos bidrag till fåglarna. Han hade mest att ge bort. Blev förvånad att han har så mycket vit päls.  

 

Hästarna njöt av solen igår och Vilda haltar inte längre.


Nu är det väl vår. Såg en del flygfän där jag satt i hagen med min kaffekopp. Inga svidknott ännu dock. Hagarna är dock lite sanka och blöta på sina ställen så det är tyvärr en bra miljö att odla knott i.


När täcker ni era eksemhästar?


Vill ju att stackarna skall bli av med vinterpälsen först.

Vilda vet jag inte ens om jag skall täcka. Hon hade sina besvär så kort period förra året och eftersom hon var helt symtomfri när Marko hade det som värst så undrar jag om det var knotten eller gräset som utöste eksemen. 


Så till något annat:

Jag har fått en deadline till mitt skrivande. Så nu är det dags att skärpa till sig och börja producera.

Bloggen kommer vara vilande tillsvidare. Annars får jag inget gjort.


Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards