Sparvöga

Alla inlägg den 13 maj 2011

Av Viveca - 13 maj 2011 23:33

Hej på er! 


Nu var det dags för avmaskning trodde jag. Planen var att avmaska idag eftersom sommarhagen skall stängslas i helgen. Det börjar åter bli knapert i vinterhagarna även i den del jag låtit vila ett tag. De stödfodras dock och hagen ifråga får vila nattetid för att inte bli alltför upptrampad och för att vänja dem långsamt.


Imorse ringde jag till den veterinär som var här sist och vaccinerade. Hon skrev ju ut avmaskningsmedel då vår förra veterinär rekommenderat avmaskningsschema till och med fem års ålder. Så hästarna blev avmaskade i mars senast.


Nu rekommenderade hon dock träckprov pga resistensrisken. Enligt henne räckte det att avmaska unghästar upp till två år. Detta var ju precis vad jag anammat tidigare som den andra veterinären dock inte rekommenderade.


Jag förklarade att man blir lite förvirrad av olika bud. Men det är klart att som hon uttryckte det skall man lita till experterna/forskarna och så är det ju även i mitt yrke. Det finns t ex. hur mycket dokumentation och forskning som helst när det gäller smärtlindring och ändå går man efter gamla förlegade principer ute i kliniken.


Jag har ju till och med skrivit ut ”nådiga luntan” från SJV om hästens parasiter och lusläst all forskningsbaserad information.


Men nu sprack ju mina planer att flytta hästarna efter helgen. Betet kommer nog inte räcka så länge till och höet börjar sina. Visserligen har vi det vi själva slog, men det är nog väldigt magert och hästarna verkar inte så intresserade av det. Det kan vara svårt att få tag i fint hö nu.


Det löser sig, men jag hoppas att träckproverna analyseras snabbt så att jag hinner ordna med allt innan jag och min ena dotter sticker iväg på semester en vecka snart.


Jag har beställt provmaterialet i alla fall. Visst kunde jag ringt den andra veterinären istället och avmaskat, men det känns ju faktiskt fel att göra det i onödan.


Vad gäller hullet på hästarna så har de båda att ta på. Eller som hovslagaren sade när jag frågade om vad han tyckte om Markos hull. "Mager är han inte, du får inte jämföra med henne där...och här har han faktiskt en fettdepå" Tja, då var jag som jag trodde orolig i onödan för som sagt över revbenen känns det inte magert.


Här är en liten video från när vi flyttade hit hästarna. Här är den hagen allt annat än mager, därav tunnformen på Vilda efter sommaren. Hon var först på plats och matvrak som hon är så gick hon med mulen nere i backen hela tiden. Maria var "barnvakt" och filmade när vi åkte för att lasta Marko. Vilda blev orolig om Maria gick bort en bit. Hon sprang då efter och körde ned huvudet igen. Efter en stund upptäckte hon hästarna på andra sidan stängslet och verkade ganska ointresserad när Marko anlände, men slutet säger allt... (så är det tråkigt spola fram:))



Förutom stängsling i helgen så skall vi prova draglinorna som jag äntligen fått tummen ur att skaffa. Vilda skall nog även få dra om hon är sitt gamla coola jag. Fast hon är lite nervig just nu. Hon är i en utvecklingskris tror jag.


Jag önskar er en skön helg med ett citat ur en jättefin hästbok "Hästar" av H.H Isenbart och E.M Bührer:


"I myternas dunkel ligger rötterna till den vänskap som bestämde människans och hästens väg. Vi vet inte var deras vägar möttes. Hästen trädde in i människans historia som gudom. Hans stolta, hans adliga och fria väsen upphöjde honom till det överjordiska. I moln- och stormhästar manifesterades den allsmäktiga naturen. Men hans rygg blev til en tron för världens herre, Gudomen förvandlades till slav. Hästen tjänade. Dig har jag sänt ut i världen - så sade Allah till hästen - för att flyga utan vingar, för att segra utan svärd.


Och hästarna bar människornas svärd och betalade med blod och död för sin tjänst. Aldrig har ett djur så helt och fullt gått upp i människans tjänst som hästen. Aldrig har saktmod och lydnad, aldrig har hängivenhet utnyttjats så och belönats så dåligt som människan belönade sina hästar. Men aldrig har heller större ryktbarhet, aldrig har ett sådant förhärligande kommit ett djur till del I människans historia är arvet från hästen uppenbart. Utan häst ingen mänsklighetens historia."




Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards