Sparvöga

Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Viveca - 24 augusti 2011 12:42

Det är mycket på gång nu. Vilket är kul samtidigt som jag undrar hur tiden skall räcka till.


Den andre september är det releaseträff för oss som lämnat bidrag till antologin "Lågor". Den 3:e och 4:e september är det Bondens dag i Backamo. Dit skall jag med, helst båda dagarna. Den 17:e är det "Säker och trygg kommun" på Tjörn där jag skall vara med och informera om HLR. Den 22:e och 23:e är det Bokmässa dit författarna i projektet Lågor är inbjudna och har en egen monter. Veckan efter håller jag i HLR-utbildningar för Tjörns kommunanställda. Sedan är vi inne i oktober. Då är det HLR-kongress i Gbg i dagarna två...puh! Fast bara roliga saker. Detta får mig att inse vikten av att göra något slags träningsschema för hästarna. För utöver allt annat så skall jag jobba och hinna med kusarna med. Jag börjar dock inte jobba förrän på måndag.


Igår skulle vi ha tömkört Marko. Det var längesedan och jag vill gärna ha Mats vid huvudet på honom i alla fall en stund eftersom han är som han är och jag har väl kanske blivit lite mer försiktig/rädd? Han brukar reagera på tömmarna och när han plötsligt ser mig i ögonvrån bakom rumpan. Efter en stund brukar han lugna sig. Jag har tömkört helt själv några gånger men som sagt det var ett tag sedan.


Mats, J och St snickrade på utbygget och upptäckte en rejäl fuktskada i taket.

  Pappen på utbygget hade skurits av kant i kant isället för att överlappa på det gamla taket. Frågan är hur väggen ser ut?

 

Detta blev då naturligtvis prioriterat före Marko. Så idag hoppas jag på lite hjälp av Sancho Panza i åtminstone fem-tio minuter sedan skall vi nog klara oss själva jag och hispepelle.


Läser om diverse hästutrustning på andra bloggar. Jag har legat lite lågt på den fronten. Fast ett nytt tredelat bett har införskaffats till Vilda. Ett med parerstänger. Det funkar toppenbra. Mycket bättre än med bettskivorna som hon fick skav av. Är lite osäker på storleken dock. Hon hade 11,5 på det gamla tredelade bettet. Det nya är 10,5 fast när jag jämförde de båda var det nog bara en halv centimeters skillnad.


Så här ser det ut:

Här tar dock den lilla ryttaren ett rejält tag i högertygeln.

    

Här ser Vilda riktigt nöjd ut.

  


Skall nog länga sidostyckena något. Vi nu använt bettet en hel del och hon går bra på det men ev. sitter det lite väl tight.


Ett flugtäcke köpte jag med. Det var på rea för halva priset i den dyra hästbutiken. Det hade kostat 1100kr. Tänkte att det inte skulle skava på ärret och ändå skydda lite grann.


  Hade behövt en Kicki;)

 

Säga vad man vill om Vilda som är ganska ojämn i humöret, men att sätta på och ta av täcken löst i hagen är aldrig några problem;) Här hade hon sprungit som en tok för att komma undan de envisa bromsarna. Det var nog riktigt skönt att få på sig något som skyddade större delen av kroppen.


Vad gäller boots, skor och hovar så tror jag Vilda kommer kunna gå barfota oavsett hur hon används. Hon rids ganska frekvent numer. Hennes bror går heltid på ridskolan och tävlas väl i en del klubbtävlingar också han barfota. Marko däremot sliter ganska hårt på sina hovar trots att han inte ens rids. Fick till och med extra billig verkning för att det var så lite att ta av en gång;) Han kommer nog inte klara sig utan skor/boots när han rids/körs.


Jag är glad så länge de slipper skor och plånboken med;)


Ha en bra dag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards