Sparvöga

Alla inlägg den 16 februari 2012

Av Viveca - 16 februari 2012 12:23

En uppdatering och förlåt alla bloggare att jag är dålig på att kommentera hos er. När det är mycket hemma brukar jag passa på om det är lugnt på jobbet. Nu har vi dock väldigt mycket även där. Men jag försöker att läsa hos er jag följer så jag har inte glömt er.


Jag har påbörjat mitt läderpyssel och väntar på lite kompletterande material. Men har kommit en bit på vägen. När Doris sover middag skall jag stansa hål för sömmen och färga lädret rött.

Början till ett hundhalsband

 

Här är provlappen där jag färgat lädret och provat lite verktyg. Dessa färgerna blir det på Doris halsband:


På vårt lokala "Ullared" hade de det fina ull/polyestertyget i flera färger. Perfekt att fodra med och det behöver inte fållas. Har även köpt ett lila, men skall nog köpa på mig ännu fler färger innan det tar slut i lager. Skall börja skissa på ett pannband till Vilda också.


I söndags blev det en favorit i repris. En söndagstur med Ebba, Vilda och Marko. Hästarna var mycket lugnare än sist då det hade töat lite och gräset tittade fram under snötäcket. I skogen fanns det till och med färskt grönt gräs mellan träden. Det blev flera åsnestopp. Marko kan allt han med och han är väldigt stark;)


Här ett planerat stopp när de skött sig bra en längre stund:



Gran kittlar dödsskönt i kistan och så har det inbyggt munvatten;)

 

Jag och Ebba sjöng för hästarna. En salig blandning av sommarsånger och barnsånger. De verkar gilla det. Vi brukade alltid sjunga för Vilda när hon blev stressad eller bångstyrig på promenaderna när hon var yngre.

Det var riktigt mysigt. Tanken var att Doris och Mats skulle följa med, men Doris fegade ur. Hon fick sig en liten spark av Vilda häromdagen. Den tog i sidan och hon fick en liten lufttur, men var helt oskadd. Efter det så är Doris mer skeptisk mot dem, vilket är ganska bra. Nu håller hon bättre avstånd från hästarna och kan vänta utanför stängslet på mig.


Tittade på det senaste avsnittet av Ponnyakuten på svt-play igår. Intressant med polishästarna och deras miljöträning. Egentligen skulle alla lägga mer tid på sånt. Jag själv borde ta mig i kragen och träna oftare. Även om jag tycker att de får en del miljöträning gratis tack vare bilnördarna här hemma som väsnas i garaget och spelar musik. Men det är skillnad på störningar hemma och på sådant som dyker upp längs vägen när man är ute på tur. Vilda är dock ganska cool. Marko har blivit avsevärt mycket tryggare den senaste tiden. Kommer ihåg när vi köpte honom. Då gick det knappt att ta på grimman. Nu tolererar han det mesta och på kvällarna när de får sitt hö passar jag ibland på att hänga och klänga lite på honom.


Hur miljötränar ni?

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards