Sparvöga

Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Livet går sin gilla gång...

Av Viveca - 20 juli 2012 14:54

och vi har satt igång med inkörning jag och Vilda för vilken gång i ordningen vet jag inte.

Gårdagen innefattade inköp av plaströr att bygga en nättare släpa av.

På kvällen tömkörde jag henne och spände för draglinor efter en halvbra runda i området. Hon är nu hungrig igen och det innebär allehanda stopp. Som vanligt gick det super tills vi kom till grannhästarna. Väl hemma på banan som på gott och ont består av gott gräs funkade det bra att dra linorna. Men när svängeln var på så hade damen fått för sig att det var matpaus en längre stund. Hon rörde sig därför enbart bakåt eller i sidled.

Det blev ganska trassligt, men se det bekommer henne inte det minsta.

Till sist kom även en enveten broms och "hjälpte" till.

Suckandes kopplade matte loss allt och bestämde sig för att nu skall här tömköras ordentligt. Och vad fantastiskt fint hon gick.

Nästa gång får vi försätta där vi slutade.

Näringen i gräset har nog avtagit för Vildas bröstomfång håller sig stabilt. Marko har lagt på sig men har backat ett par centimeter, vilket kan vara en felmätning. Han får nu lusern ett tag så kanske han får tillbaka lite muskler på bog och rumpa.

Han är svår att förstå sig på när han stänger av ibland så nu är det promenader och träning med långa tyglar och sadel som gäller. Han älskar ju att utföra rörelser på kommando och då måste han hålla uppmärksamheten uppe hela tiden. Så täta kommandon funkar bra. Han behöver stöd och styrning så han slipper tänka så mycket själv.

Har förresten köpt ett toppenmedel mot knott och annat. Kolla bilden på Markos täcke. Fullt av döda knott dagen efter. Skall vara bra mot bromsar med. Jag skall spraya på lite nu på dagen och pröva. Det är dessutom mindre giftigt än andra medel då det inte går in i huden på samma sätt. Emin optimal heter det. Svindyrt dock.

I natt är näst sista arbetspasset före semester:-)

Ha det bra alla!

 
 
Kim

Kim

23 juli 2012 00:49

Tänk att en broms kan kan öka farten...? =D

Bra ändå att hon inte bryr sig när det trasslar till sig lite, bra träning det också.

Positiv förstärkning/klicker är himla bra för att behålla deras fulla uppmärksamhet, kanske nåt för känsliga Marko...

Toppen att du hittat ett bra myggmedel, men typiskt att det är dyrt.

UP kom hem till Sthlm i fredags men vet inte om hon har hämtat ut paketet än...
Och nu på fredag har jag lilla julafton ;)

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

23 juli 2012 12:41

Bromsen störde bara henne så att vi fick fler stopp;-) Jag använder positiv förstärkning med Marko dock ej klicker tycker det är enklare utan. På Marko funkar det jättebra han jobbar gärna för belöningen.

Spännande med julafton:-) Hoppas nu att de passar och att alla blir nöjda.

 
Kicki

Kicki

24 juli 2012 19:43

har kikat på optimal jag med, finn sju på börjes... tycker det är synd att det är så kort verkningstid på det för det priset...

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

25 juli 2012 10:37

Ja verkningstiden är kass men ett tag var det mest bromsar och blinningar. Då räcker det att spraya på fm. Och de dagar när det är lite kallare på kvällen mot knotten. Nu är det tyvärr varmt på dagen och kallt på kvällen så då räcker det inte att spraya en gång Har inte sett hur pass bra det är mot bromsarna heller.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards