Sparvöga

Alla inlägg den 9 december 2012

Av Viveca - 9 december 2012 10:52

Sancho Panza ställde upp som fotograf igår.


Strålande sol, kallt och krispigt. Favoritväder för min del. Jag provade det färdigsydda ländtäcket på Vilda. Det hängde ner lite långt, men det gör inte så mycket. Men då det varken snöade eller blåste tyckte jag att det var lite för varmt att jobbba i det.


Halsringen eller snarare en bit tamp, fick dock följa med.

 


Att använda den på den plogade banan husse fixat var dock inte lätt. Det stack ju upp grässtrån här och var. Näsan hamnade närmare och närmare backen och matte tappade styrningen helt...


Vi tog en liten sväng på vägen efteråt och då funkade det bättre.


Vilda jobbade på men hon kändes lite "kantig" i traven och när jag ser videon så verkar hon stel i höger bak. Jag hoppas att det bara är tillfälligt så att det inte är den gamla sårskadan som visar sig nu. Skall nog mest hålla ögonen öppna och be tränaren ta en titt på måndag istället för att rusa iväg med tankarna.


Det är ju hårt i marken nu och tvärr ganska hårt i bädden med trots torvmixen. Idag är det mindre kallt men om det fryser hårdare igen får det bli hampaströ att blanda med eller ev. spån om jag vågar mig på det. Det kan ju också vara en anledning till stelheten.



Vilda har blivit otroligt lyhörd för hjälperna sedan vi började med den Centrerade ridningen, men fortfarande är hon ju envis. Vilket man ser vid ryggningsförsöken. Ibland behöver man bara be fint en gång men ibland tittar fröken på annat. Att flytta framdelen med hjälp av handen/trängande tygel gick inte så bra under filmningen men det funkade sedan, även med halsringen. Att flytta bakdelen känns som en omöjlig uppgift ibland. Men båda dessa förflyttningar är enklare i skritt än från stillastående.


Hon är ju också väldigt social. Därav lite snurrande på banan för att kolla in hundägare på promenad och andra passerande grannar. Även fotografen var mer intressant än arbetet på banan, så det gick bättre med koncentrationen när han gått därifrån. Vilda i ett nötskal.


Tankarna går ju dock just nu till att hon kanske har ont eller haft ont tidigare med och därför är ovillig och envis. Kanske är det en förklaring till att hon hela livet hatat att kratsa vänster bakhov. Usch jag får låta bli att spekulera för mycket.


Avlsutar med lite stillbilder. Kom gärna med kritik. Det är så sällan jag ser mig själv och hästen utifrån och jag behöver förbättra en hel del.


             

Ha en bra söndag alla!

Själv skall jag jobba första natten efter nio dagars ledighet...:)

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards