Sparvöga

Direktlänk till inlägg 22 januari 2013

Att gå mot strömmen...

Av Viveca - 22 januari 2013 23:19

Jag tror att jag tidigare har nämnt Emelie Cajsdotter i något inlägg. Själv har jag inte träffat henne, men jag har läst en av hennes böcker "Zander och tiden". Hennes val av liv är oerhört fascinerande. En människa som i vårt kommersialiserade och materialistiska samhälle går mot strömmen och inte anpassar sig. Själv säger hon i en radiointervju att hon inte tycker att hon är modig. Lyssna gärna på intervjun här.


Hon har även skrivit boken "Alla kungens hästar", vilken jag måste läsa. Har tänkt göra det ett bra tag men glömt av det.


På hennes gård får djuren vara djur och många "missanpassade" individer får ett gott liv där.

Här kan ni läsa mer om detta. Hon har en inte alltför vanlig syn på ekonomi, en mycket tilltalande sådan. Men naturligtvis kostar det pengar att ta hand om så många djur. Därför kan man nu bli s.k höfadder. Läs mer om det på hemsidan.


Jag beundrar dem som lever livet på det sätt de vill utan att bry sig om konventioner och som gör det de blir lyckliga av. Att göra gott för andra är väl något som de allra flesta skulle må bra av. Livet är på väg att ta slut redan vid vårt första andetag därför bör vi ta vara på det och leva som vi vill leva inte som vi "bör" leva.


Det var lite filosoferande.


Mina planer med sadelpaneler i tempur gick i stöpet pga att jag insåg att kuddarna innehöll små tempursmulor och således skulle bli alldeles för mjuka. Efter lite sökande på nätet så hittade jag ett par begagnade (dock oanvända) paneler. I annonsen stod det att de var 58 cm långa och jag behövde ju 48 cm långa, men på bilden såg det annorlunda ut:

 

Japp 48 cm. Annonsören hade skrivit fel.


Hoppas att de kommer med posten imorgon för på torsdag är det dags för ridlektion igen. Hur det blir annars är frågan? Det kanske blir rolig läsning här då...Matte på glid...


Köksdelen börjar ta form:

 


Här har varit kallt ett längre tag och tyvärr har mina blandingar med torv och hampaströ inte räckt för att hålla bädden mjuk. Att det funkat tidigare år att åtminstone få ett mjukare lager uppe på beror förmodligen på att förrådet intill ligghallen/boxen varit fyllt med kartonger och annat. Jag städade ju där i somras när jag skaffade rockarden. Nu är det alltså mindre isolerat. Bra för ventilationen men mindre lyckat för bädden.


Blev lätt frustrerad över att det blev så hårt och att fylla på nytt hjälpte ju bara en stund åt gången. Halm vågar jag mig inte på men igår fyllde jag på med spån istället.


Hästarna blev överlyckliga och de har stått inne mycket igen. De har dessutom tagit tupplurar liggandes båda två därinne även dagtid vilket jag inte sett dem göra på ett tag.


Nu håller jag tummarna för att Vildas luftvägar tolererar spånet. Men jag tror nog att det är mögelsporer hon reagerat på tidigare gånger.


Jag håller öronen öppna och fingrarna korsade. För hästarna älskar sin nya mjuka, ljusa och fluffiga bädd.


     


Mockningen tog en väldans tid idag. Jag är ovan att mocka i spån. Konstigt då jag tyckte att torven var hopplös i början. Tror jag behöver en mer glestandad grep så jag inte mockar ut ströet.


Ha en bra natt alla!

 
 
sara

sara

23 januari 2013 07:08

Dessa underbara människor <3.
Håller tummarna att det funkar nu! Kram

http://sarastankar.bloggplatsen.se

Viveca

23 januari 2013 19:02

Ja det finns några sådana med;)
Tack Sara! Jag tror nog det.
Kram!

 
Ingen bild

Lotta

23 januari 2013 11:23

Ja Emelie är en fantastisk människa. Träffade henne första gången i mars 2000, då hon hade en föreläsning hemma hos oss. Sen var hon här nästan varje vecka, för vår filosofiska häst Blondi hade mycket att berätta till boken Zander och tiden. Barnen red Mioridnig för henne i ca 6-7 år. 2008 skrev hon Alla kungens hästar och där är våra barn med i flera kapitel, Sanna och Gracil är med på bild. Nadja har lite kontakt med henne fortfarande och hon åker ner till Blekinge ett par gånger om året. Per, som Nadja jobbar för har alltid konsulterat Emelie och det säger allt om vilket toppenställe hon jobbar på. Nu är ju inte Vilda så förtjust i att åka transport, men man kan åka till Buar och rida lektion i Mioridning. Har man ingen egen häst med sig kan man låna där, tror jag.
Hon tar osjälviskt emot hästar för att leva sitt liv hos henne och hoppas verkligen att många ställer upp som höfaddrar!!!

Viveca

23 januari 2013 19:01

Hon är fascinerande. Själv är jag lite ambivalent inställd till "djurkommunikatörer" och liknande. Men i Emelies fall så är jag övertygad. Hon gör ingen kommers av det heller. Det hade varit spännande att veta vad djuren tänker och säkert lite skrämmande med. Det är väl som ordspråket säger: "Av barn och gamla får man höra sanningen;)"

Marko hade jag gärna velat förstå något bättre. Han förbryllar mig mycket.

Mioridning hade varit kul att pröva på. Vilda är nog inte så rädd för att åka. Jag kunde lasta henne själv från början. Men då hon är envis så lyckades hon två gånger i rad att hoppa ut baklänges. Om det hade med föregående tandläkarbesök att göra då hon gick på snällt efter två dagars lastträning vet jag inte, men efter det så måste vi vara två som lastar. Men med övning så går det säkert att ändra på igen. Anledningen till att jag väljer ridträning hemma är för att jag inte skall stå själv stressad och försöka få in en enveten liten åsna;)Det blir inte bra. Men en helg när Mats är hemma(och transporten lagad) skulle funka.

Jag tycker den centrerade ridningen ger jättemycket och den är väl lite i samma anda, med små hjälper och två kroppar i en...även om det skiljer sig en del vad jag förstått.

Jag hoppas också att många blir faddrar. För det är verkligen en god sak att stödja.

Tack för intressant kommentar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards