Sparvöga

Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

Körkurs...

Av Viveca - 24 februari 2013 19:57

Idag var jag och Mats på körkurs "Grunder inför körning med häst".

Det var vår hovslagare Peter och två av hans döttrar Emma och Sanna som höll i kursen. Alla har de gedigen erfarenhet och de unga tjejerna har gått instruktörsutbildning för att kunna lära ut körning och inkörning.


Det var stor uppslutning på kursen och det var trevligt att träffa andra med intresse för hästar och körning.


Detta var det första kurstillfället  i en serie.


Det vi gick igenom idag demonstrerades på kursledarnas hästar samt och innehöll bland annat följande:


Selens delar och funktion,selens anpassning, anspänning/frånspänning, tömfattning samt tömkörning och
säkerhetens betydelse.


Ett axplock från dagen i bilder följer nedan:


Påselning av bröstsele


   

...loksele


 

Draglina


 

Förberedeslse för parkörning

  

Tömkörning i par...

 

    

Anspänning


 

Körning

 

Körning med groom

Tömsättningar demonstreras


 

Tömkörning

   


 

Påselning av marathonsele


 

Körning med marathonvagn


Det var en givande och inspirerande dag. Längtar till nästa kurstillfälle.

Här är även en artikel om dagen.


Ha det bra alla!


 
 
Kim

Kim

26 februari 2013 22:59

Det var en massa information på en dag det, skoj!

Så nästa gång tar ni med varsin häst..båda pållarna.
Sen kan ni köra tandem!
Våga vinn, vet du ;)


http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

26 februari 2013 23:36

Ja det var det. Otroligt roligt och bra att få lite inspiration. Ja vi får se var det tar vägen med Marko. Men allt som inte dödar blir man starkare av;-)

Passade faktiskt på att fråga om hur stor höjdskillnad man kan ha på två hästar när de körs i par och det funkar faktiskt med ganska stor sådan. Så om nu Marko mot all förmodan skulle lugna sig såpass så skulle de kunna köras ihop. Kanske skulle jag försöka tömköra dem ihop längre fram. Då får han trygghet av Vilda och han kan/får inte gå före som han annars alltid vill.

Inspirerad som sagt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards