Sparvöga

Direktlänk till inlägg 15 mars 2013

Idag...

Av Viveca - 15 mars 2013 17:25

kom sadeln som jag köpt begagnad.

En brun äldre modell.

Bomvidden var ok. Den var lagom svängd med.

 


Då det är en äldre modell så är kanalen väl smal.


 


Ja och så var det där med storleken.


Hmm, den längsta gjorden jag har räckte inte runt.

Fast besluten att i alla fall provrida sadeln fick skakelremmarna rycka in igen. De går att ha till mycket;)

 


Vilda gäspade efter att jag klämt och känt, justerat och justerat.


Men vi kom iväg till slut.


Det är fortfarande för mycket is på vissa delar av skogsvägen. Så jag tog den lilla rundan men utökade den till Vildas förvåning med en extra runda i terrängen i skogen. Först var hon inte riktigt med på att gå till vänster när vi ju hade Marko och gården till höger men hon gick om än motvilligt och ormande till skogen. Väl där var hon jättepigg och när hon insåg att vi inte skulle ta hela skogsrundan utan bara vika av på en parallell stig som nu ledde åt rätt håll(hem) så blev hon jublande nöjd och jag kunde bara peka med naveln och bröstbenet så sicksackade vi oss fram mellan träden, backe upp och backe ned, över gärdsgårdar och annat. Hon var nöjd med att matte urforskade lite nya vägar.


På ett ställe blev hon dock konfunderad då jag valde lite fel väg och plötsligt var vi fast mellan blankis på ena sidan täta träd både framför och på andra sidan. Men det gick galant att backa runt mellan två träd och svänga så hittade matte stigen igen.


Omväxling förnöjer.


Väl hemma var hon genomsvettig dock verkade hon mindre trött än efter senaste turen. Jag antar att det är pälsfällningen och solen som åstadkommer svettningarna för hon verkar ok i övrigt.


Väl hemma försökte jag fota hur jag satt i sadeln.

 


Jag hamnar för långt bak. Dessutom undrar jag om sadeln är sned i bommen för det kändes så.

Bilden gör dock inte riktigt rättvisa för precis när jag skulle fota såg hon en katt eller hund i trädgården och började trampa runt och jag hamnade tokigt eller tokigare.


Hon har dock lagt på sig igen, tyvärr. Sist jag mätte henne så hade hon börjat gå ned, vilket hon brukar vid den här tiden. Då går det alltid ganska snabbt efter att inte ha hänt särskilt mycket på hela vintern. Glömde mäta henne idag men mina ögon säger mig att hon är rundare om magen. Fettmässigt känns det som det brukar.


Marko har fått ökade givor pga att han också brukar tappa en del vid päslfällningen. Men han är då inte så intresserad av "kicket" det som blir kvar när han tuggat länge och väl så han vaktar inte det så noga som han brukar. Vilda som jag har minskat givan för då detta hösilaget både är torrare och verkar mer energirikt, äter då det han lämnar/inte vaktar.


Så idag skall hönäten upp igen. Marko får minskade givor och får kompsera med lusern. Det är planen.


Det skall bli spännande att se vad den potentiella medryttaren säger imorgon när hon provridit. Då blir det den vanliga sadeln med fårskinnspad. Hoppas att Vilda snart skall smalna av igen och att den ordinarie sadeln då passar ordentligt, eller att jag hittar en 17 tums sadel med rätt bomvidd och rätt svängning.

 


Ha en trevlig fredagkväll alla!


 
 
Stina

Stina

16 mars 2013 08:13

Svårt att se på bilder men nya sadeln verkar inte ligga bra, så synd =(
Sadlar är en djungel och kan göra en gråhårig i förtid !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

16 mars 2013 19:20

Nej den var inget att ha. Billig var den då jag bara tänkte ha den under en kortare period men duger med den vanliga och pad tills hon smalnat av igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards