Sparvöga

Alla inlägg den 25 mars 2013

Av Viveca - 25 mars 2013 16:17

att bli "stor"??


Efter nästan ett års uppehåll från bett efter Markos munåkomma förra våren prövade vi igen i lördags. Det har ju funkat bra bettlöst med, men det är kanske dags att höja ribban lite nu när han verkar ha mognat lite i huvudet och vi har börjat hitta förtroendet för varandra på ett nytt sätt.


 


På söndagen var Vilda bokad av medryttaren L för en tur vilket kändes så skönt. Då visste jag att efter en hektisk vecka så skulle tjockisen ändå få motion och jag kunde ägna mig åt Marko som oftast är den som får stå tillbaka när det blir tight om tid.


Marko var lite stissig, spänd och svettig till en början igen.


Bettet var inte jättepopulärt men han tog det i munnen utan någon större protest. Sedan grejade han väldigt med det en stund, men verkade nöja sig ganska snart och jag spände nosgrimman löst.


Jag tyckte att bettet hamnade väl högt upp så jag längde sidstyckena, men när jag ledde honom på vägen fick han tungan över bettet och blev naturligtvis irriterad och okoncentrerad. Det blev att vända tillbaka och justera. Sedan började jag tömköra lite smått. Mats var med som stöd.


Marko var taggad och lite ostyrig. Därför valde jag att tömköra bredvid hagen så att Vilda som mer eller mindre ylade fick vara sällskap på andra sidan staketet. Det brukar gå jättebra, men Vilda bestämde sig för att dra på för kung och fosterland och Marko som inte var helt kompis med skrotet i munnen ville gärna haka på hennes galna upptåg. Mats fick rycka in för jag var rädd att han var på väg att resa sig i protest.


På andra sidan ladugården kunde han koncentrera sig bättre och jag varvade med skritt, halter och ryggningar.  Han blev alltmer uppmärksam men styrningen framförallt vid vändningar funkade inte helt klockrent förrän på slutet. Det var mycket störningar i form av blåst, rådjur, läskiga soptunnor, skällande hundar och en ylande Vilda. 


Tillsist gick det riktigt bra.


Husse filmade (och det är han som flåsar i bakgrunden).







 

Nu är jag stolt och mer taggad att fortsätta med Marko. Har känt mig uppgiven till och från.


Vilda kom ut på tur på söndagen och hade skött sig utmärkt. Hon var väldigt svettig när de kom åter efter en ganska kort tur men med mycket travinslag. Lite andfådd hade hon också varit. Jag hoppas det är lite allmänt dålig kondis och pälsfällning som orsakar det så det inte är luftvägarna igen som spökar. Hon verkar pigg för övrigt men har svettats mycket det sista när jag ridit med.

Ha en bra dag alla!



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards