Sparvöga

Alla inlägg den 29 mars 2013

Av Viveca - 29 mars 2013 11:05

Hej alla och Glad påsk på er!


Idag är en sådan där dag då jag hade en massa planer.


Det är precisions clear-round på ridskolan, vilken jag tänkt anmält mig och Vilda till. Men kom på att jag skall jobba i natt...


Jag bokade ridträning istället, men det blev avbokat och blir en dag i nästa vecka istället.


Hemmet ser bedrövligt ut. Fullt av grus och djurpäls.

Hagarna behöver mockas, om nu bajshögarna har den goda smaken att ha tinat helt igenom.

Så jag lär inte gå sysslolös trots allt.


Var ute en längre tur med Vilda i onsdags och hon var väldigt pigg. Inte så jättesvettig som tidigare gånger. Jag red utan fårskinnspaden med och höll mig till att trava kortare sträckor åt gången. Ingen andfåddhet, men mycket vädrande, vilket är standard på våren.


Det är många lukter att hålla ordning på.


Det märks även på Doris som faktiskt är en fena på inkallning, men helt plötsligt slår dövörat till nu och följer spår här och var. Ibland försvinner hon och låtsas inte finnas. Då kan man slå sig den på att hon sitter och gnager på någon delikatess: sorklik, eller djurbajs...blä för hundar ibland. Det blir att skaffa en rejäl tandborste...


Nu är det svårt väder både vad gäller mina egna kläder och fodring av hästarna.


Pälsfällningen har tagit fart ordentligt speciellt för Markos del

   

 

 

Vilda hade nog också hellre använt pälsskrapan. Blä med hår mellan tänderna...


Marko som brukar falla ut får rejäla givor. Men nu är det nog dags att minska även hans matintag. Han känns lite fet över revbenen, men är spinkig över rumpan. Det får bli mer träning i skog och i backar och kanske att han får behålla lusernen ett tag till.


Vilda har fått upp sitt hönät igen och hennes giva är minskad men skall minskas ytterligare idag.


      

Attans att husse fixade till upphägningen igen, trots att Vilda försökte distrahera honom genom att sno mössan...

 


Visserligen har vi ju tidigare haft hönäten till båda men Marko äter ganska långsamt utan nät så då hinner han äta upp det mesta medan Vilda kämpar med sitt.


När det gäller hönäten så tycker jag att de funkar bäst till hö. Hösilage packar sig gärna pga att det är finare och ganska blött. Hästarna står då och rycker ut stora klumpar vilket inte ser ut att vara så bra för hals och nacke. Det gör också att de får i sig ganska mycket åt gången när de har den tekniken.


Det hösilaget vi har nu som är torrt med grova och långa strån(mer hö-likt) måste pillas ut ur maskorna, till Vildas förtret och till mattes glädje. Det är ju så det ska vara.


Ha en bra dag alla!


Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards