Sparvöga

Alla inlägg den 9 maj 2013

Av Viveca - 9 maj 2013 11:00

..ja här var det sommar och igår kom sommarregnet. Riktigt sådär jätteblött. Tydligen skall det hålla på så i några dagar.


Antagligen blir det en favorit i repris på lördag med tömkörning i skogen utrustad med läckande gummistövlar. Eller så kanske jag borde skaffa nya till dess? Det senaste paret har hållt i nästan ett år. Rekord! Det är ett par Tretorn rancher med stålhätta som jag fyndade för halva priset på Granngården. Nu har jag blivit bortskämd med skyddade tår så därför duger nog inget annat. Risken är på något vis större att komma i kläm när man vant sig vid att tårna klarar sig...Behöver jag säga att gummistövlarna är det jag oftast har på fötterna? Perkfekta vid tömkörning, hundpromenader, hagpyssel, stallpyssel, mockning etc.


Annars har jag idag bränt pengar på avmaskningsmedel till katter och hund idag samt Frontline. Huvaligen vad det är dyrt att köpa gift. Tandläkaren har fått en slant han med och jag fick bassning för uteblivet tandtrådande. Ett hål hade jag med och det vet jag knappt när jag hade senast. Så nu blir det skärpning och floursköljning vilket jag inte behövt sedan flourtanten hälsade på i skolan.


Apropå gift så har jag fått resultaten på vårens träckprov. Vilda 325 EPG och Marko 50 EPG på blodmask. Det har alltså minskat rejält sedan i september då båda hade skyhöga värden. Jag hittar inte provsvaret, tror jag blir galen. Men det var om jag minns rätt samma på båda 1075 EPG.


Nu funderar jag på att pröva alternativ avmaskning. Är det någon som prövat Verm-X?


Det skall ges var tredje månad året runt. I början kan det bli fördubblade värden på EPG så därför funderar jag på att först avmaska vanligt och sedan starta med Verm-X för att se om det gjort nytta till hösten.


Jag har läst både positivt och negativt om detta örtbaserade preparat. Ett annat och förmodligen billigare alternativ är ju att sno ihop örtblandningen själv. Synd att frakten alltid blir så dyr bara. Det innehåller. Timjan, snärjmåra, almbark, vitlök(vilket jag inte är så förtjust iatt ge hästarna)kanel och cayennepeppar. Verkar ju vara lätt att hitta det mesta i kryddskåpet;)


Apropå örter så blev Vilda något bättre i magen med rödalmsbark och Älgört, men blev återigen lös efter en tids behandling. Båda hästarna fick av örterna tills de tog slut.


Sedan tog mineralerna slut och det är det enda jag inte provat att plocka bort. Jag införskaffade då en mineralbalja istället till Markos förtjusning (tror han överdoserade kraftigt i början). Vilda blev sedan normal i magen. Vad som var skillnaden mot Kraffts miner blå pellets och baljan vet jag inte. Det är melass i båda. Men det funkade. Till vintern får jag nog skaffa andra mineraler för jag vet inte om de reglerar intaget så bra med baljan. Vilda äter av den, och Marko har slutat frossa i den. Men om de tar vad de behöver är frågan?


 


Igår hade en överbelastad träregel ramlat ned i stallet. Jag hänger ju alla sadlar och annat smått och gott där.

Det blev till att städa och röja. Så nu skall jag försöka sälja/skänka bort lite grejor.


Inte klokt vad man samlar på sig.

Vad skall jag med fleecelindor till? Har aldrig använt dem. En gummi-inspänning som jag fått någonstans. Har aldrig använt och kommer inte att göra det heller. Gamla jättetjocka bett, vill nog ingen annan ha heller. Tvådelade tränsbett som ingen av mina gillar. En 100 cm gjord. Tror inte Vilda kommer kunna ha den igen. Samt några för små grimmor, en kapson i syntet, gummityglar m.m.


     


Hojta till om något önskas;)


Apropå bett så funkade Vildas nya tredelade eggbett toppen. Hon blev mindre irriterad på ringarna än parerstängerna på det gamla bettet. Det verkar som om de kliade. Känsliga lilla häst;)


 

Har ni tänkt på att de tredelade betten kan vara olika konstruerade. Framifrån (som här) bör plattan vara liggande.

Är den stående kommer hästen att trycka upp öglorma på bettet i gommen liksom på ett tvådelat. Tål att ta hänsyn till och kan vara en anledning till att vissa inte trivs med sitt tredelade bett.


Kontrollerade mina tredelade och alla verkar rätt konstruerade.


Ha en bra dag!


Hoppas kunna komma med ett nytt inlägg efter lördagens kurs.



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards