Sparvöga

Alla inlägg den 29 juni 2013

Av Viveca - 29 juni 2013 23:01

Jag känner att jag lämnat lite lösa trådar och försöker här att knyta ihop säcken något.


Utvärdering av...


Hemmasydda "schabrakpaden":

 


Provade den igår, men jag tyckte den var svår att få på plats ordentligt. Det blev lite snett och knöligt. Dessutom byggde den ganska mycket i icke ihoptryckt tillstånd så det var svårt att få till det.


Övergav både paden och sadeln, istället blev det bomlöst. Tänker använda den bomlösa ett tag framöver medan jag forskar i vilken typ av sadel Vilda kan passa i. Eller snarare vilken sadel som passar Vilda...


Jag har ju både bättre balans och sits nu än tidigare så det känns riktigt bra med den bomlösa för oss båda. Efteråt kollade jag noga tryck/svettmärken på både häst respektive schabrak och de var helt jämna längs hela panelerna.


Insektsmedlet:

Fungerar minst lika bra som det köpta giftet. Har nu i även 45 droppar Citronellaolja som jag köpte i den lokala hälsokostbutiken. Har testat i tre dagar och det verkar mer effektivt än utan Citronella dessutom färre fästingar på nosryggarna igen. Tar ett litet tag med svampen även i ansiktet på hästarna.


Här är receptet igen. Modifierat.


En sprayflaska som rymmer en liter

Knappt 1 L varmt vatten från kranen

2 msk såpa (gul eller grön)


Geraniumolja 30 dr

Lavendelolja 30 dr

Citron/Eukalyptusolja 30 dr

Cederträolja 30 dr

Citronellaolja 45dr


Häll riktigt varmt vatten från kranen i sprayflaskan.

Häll såpan i ett glas

Blanda oljorna med såpan

Klicka i blandingen/emulsionen i sprayflaskan.

Skaka kraftigt.


Skaka flaskan före anvädning.


Lycka till!


Phytolean:

Här var jag skeptisk. Men Vilda har på de fyra veckor vi provat ökat bröstomfånget med 1 cm. Förra sommaren ökade hon fem centimeter på tre veckor under samma period å andra sidan var hon nästan 10 cm smalare förra året från början.


Nacken verkar ha minskat 1 till 1,5 centimeter. Från 10 cm (ena sidan till mitten av mankammen) till nu mellan 8 och 9 cm. Den är dessutom relativt mjuk.


Då effekten sägs vara dosberoende och jag har mycket kvar i burken som bara skulle räckt i en månad har jag ökat dosen från två mått om dagen till sammalagt tre.


De hästar som varit med i (obs! tillverkarens egen) studie hade fång och gick därmed inte på bete. De gick ned mer i vikt.


Så summa summarum tror jag att Vilda hade lagt på sig mer utan Phytolean. Hon motioneras i samma utstrcäkning som vanligt.


Munkorgen:

Har fått vila i några dagar nu. Men jag vet att den går att använda om vi måste. Hon har haft väldigt lite puls de senaste dagarna och även längre intervaller helt utan igen.


Magnesium:

Marko är inte stirrig längre utan tillbaka till normal MODE. Ger fortfarande en halv dos men skall nog sluta helt snart.


Immunoguarder:

Svårt att ange effekten. Märker att Vilda är snuvig vid torrt väder. Även Marko är lite rinnig i näsan till och från. Klåda har de haft mycket av i sommar och även hittat ett kliställe som jag missat. Vilda har dock ingen hosta.


Bovete och linfrö:

Pga svårare klåda och mer symtom i år på båda hästarna har jag gett dubbla doser dvs både morgon och kväll. Jag märker direkt skillnad när de får det och inte får det. Nu gör jag uppehåll igen. Tror även det har effekt på Vildas ev. pollenallergi. Nu har det dock regnat och därmed är det mindre pollen men mycket knott.


Perillae/bladmynta:

Har jag inte provat då jag inte vill ge dem en massa örter samtidigt som kan interagera med varandra dvs förstärka eller motverka effekter.

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards