Sparvöga

Alla inlägg den 12 juli 2013

Av Viveca - 12 juli 2013 09:15

sadeldjungeln.


Åkte igår till ridsportaffären för att "bara titta" lite både på begagnade och nya sadlar.


Var utrustad med diverse mätinstrument och Vildas bomvinkel 115 grader...


Klämde, kände, provsatt och mätte.

Fastnade ganska snart för Teknasadlarna. Prövade en islandssadel 16,5 tum och en dressyrsadel 17 tum. Tyvärr hade de ingen allroundsadel inne. Tyckte att islandssadeln var av bra modell med lite öppnare sits än dressyrsadel och inte så stora benstöd. Är inte så förtjust i att bli "tvingad" i en position. Den var dock riktigt obekväm mot blygdbenet. Båda sadlarna var smala i midjan vilket jag inte är van vid. Gillar att åka brett, men det kan vara en vanesak. Båda hade runda bossor och kort anläggningsyta.


Dressyrsadeln var en S-line dvs med utbytbara järn. Naturligtvis fanns inget sådant i Vildas storlek. Köpte till ett wide att banka ut, men insåg på väg hem att det var för hoppsadelmodellen och alldeles för kort till dressyrmodellen.


Hmm, hade nu bara det i mw som satt i. Lite marigt att banka ut det då sadeln köptes på öppet köp. Men de får väl beställa ett nytt. Det var försäljaren som gav mig fel.


Tyvärr jobbar jag hela helgen men har sadeln på prov till tisdag.


Klockan blev ganska mycket men vi tog in båda hästarna i stallet och Mats vårdade Marko medan jag borstade Vilda.


Han hjälpte mig att göra koppjärnet vidare, men skall nog vidga det lite till idag.


Vid första jämförelsen med min vanliga sadel såg de nästan identiska ut under. Bannade mig själv för att jag inte tagit med den till affären för att jämföra. Stod jag nu med två snarlika sadlar och samma problem.


Blev något lugnare när jag mätte anläggningsytan och jämförde hur bossorna slutade. På Thorowgoodsadeln går de en bit utanför sitsen och är kantiga. På Teknan är de rundare och slutar där bakvalvet slutar.


Mats tog ut Marko i hemmahagen och jag sadlade.


Sadeln låg bra, men lite glapp mitt under som på den andra sadeln...


Attans dressyrgjorden var för kort. Attans! Började bli trött och förvirrad, samt lätt irriterad.


Vilda började tröttna och ville hellre klia sig mot inredningen. Marko gnäggade och sprang runt i hagen som en tok.


Började nästan ångra alltihop.


Men tog mina kära skakelremmar (dem kan man ha till mycket) och förlängde gjorden. Såg visserligen inte så bekvämt ut, men borde duga till att provsitta, tänkte jag.


När jag spänt gjorden försvann glappet och bossorna verkade inte ge punkttryck bak som på Thorowgooden.


Sedan blev det provsittning...

och provridning.


Vilda rörde sig riktigt bra med sadeln. Dessvärre var hon mest fokuserad på gräset. Hon hade säkert svultit i en timme...

Men hond var hyfsat lydig emellan matopauserna. Jag var inte så sträng heller. Red och kände här och där. Sadeln glappade inte vid ridning, men när Vilda drog ned huvudet glappade den bak. Inte så konstigt dock. Tycker dock den ser ut att följa med rörelserna i sidled baktill. Skall som sagt testa att vidga den något lite till.


Efter en stund tyckte jag att jag satt riktigt bra i den. Vilda fick bra bogfrihet och jag tycker hon rör sig fint på filmerna. Ser ut att få bra med ryggfrihet baktill, vilket ju var tanken.


Här är en film för er som orkar titta:


 


   

Här sitter jag lite snett efter att ha klämt på bakvalvetoch bossorna.   

Här böjer hon sig till höger.

 

Utanför stallet, efteråt. Sadeln har inte flyttat sig. Mäjligtvis ligger den lite i baklut, men tror det har med att det är inte är helt plant där Vilda står med. Men som sagt lite vidare fram så skall det förhoppningsvis bli perfekt. 

 

Jag var som sagt fokuserad på hur bossorna låg baktill. Ungefär där jag håller fingrarna brukar de trycka. 


Tvärr red jag med ett redan väl använt schabrak, men avtrycken på ryggen såg jämna ut. Idag skall jag ta ett gammalt lakan att ha under för att se hur sadlen trycker/ligger.


Pga sadelfunderingarna sov jag ca fyra timmar i natt, suck! Skall jobba ensam nu i natt och är dödstrött. Annars går det bra att sova till 10-11-tiden...när jag inte borde.


Idag blir det fler justeringar och mer ridning.

So försäljaren sade: Lägg inte bara sadeln på hästen och tro att den inte passar/eller passar. Nej, naturligtivis inte. Här skall ridas i alla gångarter och i vår vanliga miljö. Har man fem dagar på sig så gäller det att passa på.


Nej nu skall jag till hästarna sedan lite hushållsarbete och ev, sy om en sadelgjord innan provridning igen.


Ha det bra alla!




Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards