Sparvöga

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

Det går framåt...

Av Viveca - 14 augusti 2013 21:56

med båda hästarna nu. Så skönt efter att jag en längre tid kört fast i samma saker särskilt med Marko.


Hade en toppenfin tur på Vilda i söndags. Först var hon en åsna men när hon väl började lyssna så funkade allt vi har tränat på. Till och med ryggningar med enbart hjälp av sätet och en liten höjning av handen mitt i skogen på en taggad liten tjockis, funkade. Red på helt lösa tyglar största delen av rundan och använde vikter och säte. Helt underbart och vi båda hade öronen framåt hela vägen.


Marko har haft det litet slappt i hagen i över en vecka och Sancho Panza har inte hunnit hjälpa mig.


Mina böcker har kommit och jag har bläddrat lite i dem.


Idag satte jag mig och valde ut övningar ur den till höger på bilden: The Difficult horse av Sarah Fisher, som skulle passa Marko.


 


I boken kan man välja ut problemområden och varje område har ett antal övningar man kan pröva.


I stallet gjorde jag först taktil massage över hela kroppen och svansmassage med stretch.

Stretchmomentet som Vilda verkligen njuter av tyckte Marko var lite skumt. Han drog in rumpan. Kanske tog jag i litet mycket. Andra gången tog jag det lite lugnare och då gick det bättre.


Jag valde ut tre olika övningar.


Den första gjorde vi i stallet och den syftar till att göra hästen bekväm med att spänna sadelgjorden, vilket Marko inte riktigt gillar. Man tar en elastisk linda och drar åt runt sadelgjordsläget, man drar tightare och tightare och sedan släpper man gradvis. Man flyttar den sedan längre bak på ryggen och fortsätter likadant tills man nått slutet på hästmagen. Det blev ingen reaktion alls;) Trodde han stängt av först då jag väntade mig en starkare reaktion, men han verkade mest stå och vila.


 Andra övningen är mer en ledövning och fungerar uppmjukande. Man går i S-formationer som man gör allt snävare.



Marko var först lite spänd på ridbanan (det är han alltid där) men vi gick runt så en stund utan att riktigt få till det.


Tyvärr var han väldigt vänsterställd hela tiden vilket jag tror beror på att jag använde Duallygrimman. Han är så känslig så att när jag har grimskaftet i vänster ring så går han åt vänster. Har trott tidigare att han bara velat söka trygghet och kommit för nära, men tror även det har med grimman att göra. Har inte använt den att leda med på länge.


När man tömkör med den har man ju tömmar på båda sidor vilket funkar bättre. Bytte till höger sida en stund, vilket gjorde honom väldigt osäker och vi fick inte till det alls till en början. Han försökte till och med sticka ut från banan. Då var jag glad att jag hade den grimman trots allt. Det blir kort och koncist stopp och eftergift.


Sedan hade jag valt övningen zig-zag. Det finns en liknande där man bygger en labyrint av bommar att gå mellan och över, men den var nog överkurs för Marko som motvilligt kan gå med på att gå mellan två bommar men vägrar gå över bommarna. I labyrinten befinner man sig med bommar omkring sig överallt om man väl går in. Den får bli nästa steg när vi övat mer.


 


Egentligen skall man ha fyra bommar, men jag har bara två riktiga och byggde därför ut med stockar så det blev sammalagt 6 stycken. Två av dem var väldigt korta. Jag tänkte att stockarna skulle vara mindre läskiga då de är mer naturliga och har legat i sommarhagen. Jag lade dem alltså i "farlighetsordning" korta stockar först sedan lite längre och sist de riktigt läskiga långa bommarna.


Vi började med att gå genom öppningen mellan de kort stockarna och Marko hade bråttom, bråttom.


Men med beröm och belöning lyssnade han på "sakta", ännu mer beröm och belöning. Han började förstå att han hade en uppgift och började slappna av samt lyssnade uppmärksamt. Vi avancerade och gick snart lugnt och fint genom alla öppningar.


Vi varvade det hela med små pauser och små slalomrundor mellan konerna, vilket funkat toppen tidigare, men idag var han svårstyrd till en början. Stress eller grimman är frågan, men när han lugnade sig såpass att jag kunde ha längre grimskaft gick det bra att styra åt höger med hjälp av spöet framför.


Sedan bad jag honom ta ett kliv över den ena korta stocken. Han tvekade faktiskt inte men hade väldigt bråttom.


Överöste med beröm och morot. Vi tog samma stock tre gånger och det gick lugnt tillväga. Han såg riktigt nöjd och stolt ut. Sedan avancerade vi över hela banan. Jag kunde stå bredvid med hängande grimskaft och han själv valde att gå över bommarna en efter en.


Sedan prövade vi att göra halt i öppningarna. Andra gången satt det och han stod still tills jag bad honom gå.


Det roliga var att när vi gick in i hagen igen så gjorde han det totalt avslappnat. För även om han kan gå hyfsat genom öppningen oftast så är han hela tiden på helspänn och beredd att springa och tar ofta några snabba steg även om han inte drar iväg längre. Så lite nytta gjorde detta allt.

 

Skall bli kul att fortsätt med dessa övningar och bygga på svårighetsgraden. Imorgon skall jag rida banan med Vilda och hitta några övningar för hennes problemområden. Kanske "cowkicking", problem att lyfta hovar och snedhet?


Känns som en bra plan nu i alla fall.


Nu blev klockan väldigt mycket. Blir nog inget pysslande.


Håller på att tillverka ett sidepull och ett tagelsmycke.

   

Ha det bra alla!



 
 
Ellinor Lindhe

Ellinor Lindhe

14 augusti 2013 23:27

Vilken fin häst det är på headern!!! :)

http://eiight.blogg.se

Viveca

14 augusti 2013 23:46

Tack! Jo hon är allt fin, bara lite tjock;)

 
Ann-Britt

Ann-Britt

15 augusti 2013 19:27

Vilken härligt ambitiös blogg! Här finns ju massor att läsa. Lycka till med TTouch o TTEAM.
Robyn kommer till oss nästa år också. Du kanske blir sugen på kurs?

http://www.gustavsborg.com

Viveca

16 augusti 2013 01:56

Åh, tack!
Det går i vågor med bloggandet.
Jo kurs är ju alltid roligt men var håller ni till? Antar att det är en bit från Orust.

 
Ann-Britt

Ann-Britt

17 augusti 2013 13:51

Vi finns 2 mil nordost om Helsingborg, men jag lovar att Robyn är värd en resa.

http://www.gustavsborg.com

Viveca

17 augusti 2013 22:15

Det låter spännande men det blir nog utan hästar i så fall om jag har möjlighet att komma. Hoppas man kan vara "fotfolk" på kursen. Jag har i alla fall möjlighet till boende mellan Helsingborg och Ängelholm.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards